Euro NCAP aktualizuje swój system oceny. Chińska marka jako 1. zdaje nowy egzamin bezpieczeństwa

Euro NCAP aktualizuje swój system oceny bezpieczeństwa Euro NCAP

Euro NCAP nadal jest głównym inicjatorem ciągłej poprawy bezpieczeństwa pojazdów osobowych poprzez swój program oceny bezpieczeństwa pojazdów. W 2023 r. protokół testów bezpieczeństwa został zaktualizowany, aby uwzględnić nowe systemy wykrywania obecności dzieci, specyfikacje dotyczące zanurzenia pojazdu, a także najnowsze technologie wykrywające motocyklistów i reagujące na nich. Aby uzyskać pięciogwiazdkową ocenę Euro NCAP w 2023 r., producenci muszą spełnić rygorystyczne wymogi zaktualizowanego protokołu. Pierwszymi pojazdami, które uzyskały pięć gwiazdek, są dwa samochody chińskiego producenta NIO: duży samochód rodzinny ET5 i SUV EL7.

Co jest niezbędne do uzyskania wysokiej oceny bezpieczeństwa Euro NCAP? To obecnie:

  • Bezpieczeństwo bierne, czyli zdolność pojazdu do ochrony pasażerów i szczególnie narażonych użytkowników w przypadku zderzenia;
  • Bezpieczeństwo czynne, czyli zapobieganie lub minimalizowanie skutków zderzenia;
  • Wyczerpujące informacje na temat ratowania po wypadku.

Oba pojazdy chińskiej marki NIO charakteryzują się dobrym poziomem bezpieczeństwa biernego z dobrą ochroną kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera, a także pasażerów o różnych rozmiarach siedzących w różnych pozycjach w samochodzie.

NIO ET5 i EL7 były pierwszymi pojazdami, które wzięły udział w zupełnie nowych scenariuszach bezpieczeństwa czynnego Euro NCAP, wprowadzonych w 2023 roku: Car-to-Motorcycle, Car-to-Car Crossing, Car-to-Car Head-on, Dooring i Driver State Monitoring.

Źródło: Euro NCAP, Youtube

Oba pojazdy zapewniły wyjątkową wydajność w większości testów. NIO zademonstrowało tutaj szybkie tempo, jakie technologia aktywnego bezpieczeństwa nabrała na przestrzeni lat w unikaniu coraz bardziej złożonych typów zderzeń. Jednak brak wydajności w niektórych z najtrudniejszych scenariuszy (np. skrzyżowanie samochodu z samochodem przy wyższych prędkościach) zdecydowanie sugeruje, że wciąż jest miejsce na poprawę.

Oba samochody są również wyposażone w zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w przypadku kolizji. Samochód posiada również system uruchamiający hamulce po zderzeniu, aby uniknąć kolizji wtórnych. NIO wykazało również, że gdyby którykolwiek z pojazdów wjechał do wody, drzwi i okna pozostałyby sprawne wystarczająco długo, aby umożliwić pasażerom ucieczkę.

Jako że nowa ocena staje się coraz trudniejsza, bycie jednym z pierwszych testowanych samochodów może być nieco zniechęcające. Jednak NIO podjęło wyzwanie i osiągnęło dwa pięciogwiazdkowe wyniki, podkreślając duże ambicje marki. Technologie bezpieczeństwa stają się coraz bardziej złożone, ale chcę zapewnić konsumentów, że Euro NCAP będzie nadal przewidywać i dostosowywać się do zmian w naszym systemie oceny, rzucając wyzwanie producentom pojazdów, aby zapewnić kierowcom, i użytkownikom dróg, z którymi wchodzą w interakcje, możliwie najbezpieczniejsze pojazdy

mówi Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.

NIO jest jednym z pierwszych producentów na rynku, który zamontował czujnik LIDAR o bardzo dużym zasięgu na dachu obu samochodów. Jest to jeden z czujników następnej generacji i zostanie on wykorzystany do zautomatyzowanej jazdy w przyszłości, ale już dziś przynosi korzyści w zakresie unikania kolizji w NIO.

Źródło: Euro NCAP

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę