Odlewnia Volkswagen Poznań rozpoczyna seryjną produkcję komponentów do elektrycznego modelu ID.3

Volkswagen
16.9.2019

W odlewni Volkswagen Poznań rozpoczęła się seryjna produkcja elementów obudowy przekładni silnika. Produkowane w Poznaniu komponenty trafiać będą do zakładu w niemieckim Kassel, gdzie zabudowane zostaną w elektrycznych układach napędowych. O premierze pierwszego w pełni elektrycznego samochodu Volkswagena można przeczytać tutaj

Jestem dumny z tego, że poznańska odlewnia ma swój wkład w rozwój i produkcję samochodów nowej generacji. To pierwszy produkt w portfolio zakładu, który zabudowany zostanie w elektrycznym modelu Volkswagen ID.3. Co równie ważne jego produkcja będzie neutralna pod względem emisji CO₂ – powiedział Dr Thomas Kreuzinger-Janik, Dyrektor Odlewni Volkswagen Poznań.

Technologia i inwestycje

Wielkość produkcji tego detalu szacowana jest na pół miliona sztuk rocznie. Na rozruch, w szczególności zakup urządzeń i niezbędnej infrastruktury spółka przeznaczyła ponad 40 milionów złotych. W przeciągu minionego roku na powierzchni 1200 m2 zbudowano nowoczesny park z maszynami odlewniczymi i linią obróbczą.

© Volkswagen

Proces produkcji komponentów jest całkowicie zautomatyzowany i zintegrowany za pomocą transporterów, kamer i robotów. Do obróbki części wykorzystano 4 innowacyjne technologie:

• digitalizacja całej linii z wykorzystaniem systemu kodów DCM i kamer w którym zawarte są wszystkie potrzebne parametry odlewania i obróbki. Dane te są wykorzystywane do sterowania procesami i wizualizacji.
• automatyczny załadunek części na linię obróbczą przy pomocy robota i skanera laserowego.
• technologia chłodzenia narzędzi obróbczych MMS (Minimale Menge Schmierung) polegająca na chłodzeniu narzędzi za pomocą mgły olejowej i powietrza.
• W pełni zautomatyzowane pakowanie części połączone z systemem logistycznym

Szkolenia i przekwalifikowanie personelu

Równolegle z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury spółka szkoliła pracowników do obsługi nowej linii produkcyjnej. Od 2018 roku przygotowano do nowych zadań 15 pracowników, którzy poza szkoleniem fachowym i stanowiskowym brali także udział w wymianie doświadczeń z pracownikami z zakładu w Kassel. Jednocześnie pracę w tym obszarze rozpocznie już we wrześniu 3 absolwentów Szkoły Odlewników, prowadzonej na terenie Odlewni przy współpracy z Zespołem Szkół Nr 1 w Swarzędzu.

© Volkswagen

Odlewnia Volkswagen Poznań jest trzecią największą odlewnią w koncernie Volkswagen i jedną z największych odlewni w Europie. Co trzeci samochód koncernu Volkswagen posiada część wyprodukowaną w poznańskim zakładzie. W odlewni produkowane są głowice cylindrowe do silników, obudowy przekładni kierowniczej, wsporniki przedniej osi zawieszenia, pokrywy głowic cylindrowych oraz obudowy sprzęgła i skrzyni biegów. Części wytwarzane w Poznaniu są wysyłane między innymi do zakładu produkującego silniki w Polkowicach oraz Niemiec, Czech, Węgier, CKD Chin, Indii i Brazylii. Odlewnia ubiegły rok zamknęła wynikiem 4 mln 424 tys. wyprodukowanych komponentów. Począwszy od 2019 roku odlewnia dołączyła do zakładów Volkswagen Poznań zasilanych w 100% energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Źródło: Volkswagen

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę