Opona na wyprawy polarne

Nokian
9.2.2017

Choć w tym roku zima już kilka razy mocno dała się nam we znaki, to jednak nie ma co porównywać tej pory roku w Polsce a na przykład za kołem podbiegunowym. Z ekstremalnymi warunkami muszą się mierzyć tam również samochody, ich poszczególne podzespoły, w tym opony. Do takich właśnie arktycznych warunków przystosowana została opona Nokian Hakkapeliitta 44.

Opona ta jest owocem współracy pomiędzy firmami Nokian Tyres, fińskiego producenta opon, oraz Arctic Trucks, islandzkiej firmy specjalizującej się w konwersji pojazdów z napędem na cztery koła. Obu firmom zdarzało się już wcześniej połączyć siły w celu poskromienia najsurowszych na świecie warunków, jakie mogą panować zimą.

W arktycznych warunkach, niezmiernie cenne jest zaufanie do opon i pewność, że podróż nie zostanie zakłócona przez ich przebicie lub trudne warunki terenowe. Specjalne pojazdy od Arctic Truck mogą być wykorzystywane m.in. do wypraw polarnych – w takich misjach, ogumienie musi spełniać najwyższe standardy.

Opona Nokian Hakkapeliitta 44 została dostosowana przede wszystkim do potrzeb specjalnych pojazdów ekspedycyjnych wyprodukowanych przez Arctic Trucks oraz wyróżnia się przyczepnością i trwałością. Nowy produkt Nokian Tyres waży około 70 kilogramów i ma ponad metr średnicy, ale mimo znacznych wymiarów z łatwością przedziera się przez głębokie śniegi.

W środkowej części wzoru bieżnika umieszczono bardzo ostre kąty w kształcie litery „V”, które zostały zoptymalizowane z myślą o czyszczeniu rowków ze śniegu i błota pośniegowego. Zarówno szerokość bieżnika, jak i maksymalna przestrzeń powietrzna opony gwarantują, że będzie się ona sprawnie toczyć również po miękkiej nawierzchni. Śnieg nie stanowi dla Nokian Hakkapeliitta 44 żadnego wyzwania – zapewnia Kalle Kaivonen, manager ds. B+R w Nokian Heavy Tyres.

Nokian Hakkapeliitta 44 z łatwością toczy się po wszystkich rodzajach nawierzchni. Wzmocnione bloki barku opony pozwalają zachować równowagę podczas nagłych manewrów, a podparte żebro centralne zapewnia dobre wyczucie nawierzchni. Specjalna mieszanka użyta do wykonania bieżnika Nokian Tyres Polar Expedition łączy najwyższej klasy przyczepność w zimowych warunkach z wytrzymałością, której nie straszne jest ekstremalne zimno. Nokian Hakkapeliitta 44 może zostać nabita kolcami – opona posiada 172 otwory, chociaż jest przeznaczona przede wszystkim do użytkowania bez nich.

Opona jest dostępna w rozmiarze LT475/70 R17 i została zaprojektowana specjalnie z myślą o ciężkich samochodach typu SUV z napędem 4 × 4 stworzonych przez Arctic Trucks. Produkcja opony ruszy w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Produkt będzie dostępny wyłącznie za pośrednictwem Arctic Trucks.

Nokian Hakkapeliitta 44 jest kontynuacją współpracy, która zaczęła się w 2014 roku. To właśnie wtedy na rynek trafiła opona zimowa Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, przeznaczona do dużych pojazdów z napędem na cztery koła. Wcześniej firmy długo prowadziły współpracę handlową.

Początki firmy Arctic Trucks sięgają roku 1990, kiedy to Toyota rozpoczęła w Islandii modyfikację użytkowych pojazdów sportowych i pojazdów z napędem 4 × 4. Dzisiaj Arctic Trucks to marka zrzeszająca czołowych profesjonalistów specjalizujących się w modyfikacjach różnorodnych samochodów z napędem na cztery koła.

Nokian Hakkapeliitta 44

Rozmiar: LT475/70 R17
Głębokość bieżnika: 18 mm
Średnica: 1100 mm
Waga: ok. 70 kg
Maksymalne ciśnienie: 240 kPa, w oponach niskociśnieniowych należy zastosować ok. 160 kPa

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę