Otwieram serwis klimatyzacji – w co muszę zainwestować

Otwieram serwis klimatyzacji – w co muszę zainwestować Canva

Prowadzenie warsztatu często oznacza inwestowanie w nowe rozwiązania i usługi. Jedną z dodatkowych opcji jest serwisowanie klimatyzacji samochodowej. Jak przebiega etap wdrożenia takiego pomysłu?

  • Przygotowanie do nowych wyzwań: uprawnienia potrzebne do serwisowania i naprawy klimatyzacji. Specyfikacja kursów doszkalających.
  • Zalecane wyposażenie serwisu klimatyzacji: rozważne zakupy kluczem do pełnej obsługi klientów serwisu.  
  • Jak rozwijać swoje umiejętności serwisanta, gdzie szukać informacji o nowościach z zakresu obsługi i napraw klimatyzacji? Poznaj opinię Eksperta. 

Powiązane firmy

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.

Właściciel warsztatu lub jego pracownicy powinni ukończyć kursy z obsługi i serwisowania klimatyzacji samochodowej. Szkolenia organizowane są przez uprawnione placówki – koszt uzyskania certyfikatu nie powinien przekroczyć tysiąca zł. Gdy chcemy diagnozować i naprawiać klimatyzację w samochodach ciężarowych, ciągnikach, maszynach rolniczych oraz budowlanych – koszty szkoleń rosną. Wymagany jest bowiem większy zakres wiedzy i umiejętności praktycznych.

Wykaz certyfikowanych ośrodków, które prowadzą takie kursy, znajduje się na stronie internetowej Urzędu Dozoru Technicznego. Wiele dużych firm, sprzedających klimatyzację do pojazdów, ma w swojej ofercie – poza proponowanym produktem – transport urządzenia wraz z nauką jego obsługi i naprawy. Warto skorzystać z takiej opcji, bo gdy u wybranego producenta decydujemy się np. na zakup narzędzi do serwisowania klimatyzacji, często w pakiecie możemy wybrać też certyfikowane szkolenie (w niższej cenie) o treściach uniwersalnych, przydatnych w pracy z tego rodzaju podmiotem.

Zostań serwisantem klimatyzacji samochodowej 

Na stronie internetowej biznes.gov.pl znajdziemy instrukcję, jak krok po kroku przygotować się do sprawowania nowej funkcji w warsztacie naprawczym. Do pracy w zawodzie serwisanta konieczny jest dokument o nazwie „Zaświadczenie o odbytym szkoleniu z odzysku czynnika chłodniczego z klimatyzacji samochodowej”. Takie uprawnienie zawiera dane kursanta oraz możliwy zakres wykonywanych przez niego prac. Do szkolenia zakończonego egzaminem może przystąpić osoba, która ukończyła 18 lat i ma przynajmniej podstawowe wykształcenie.

W krajach unijnych odzysk ziębnika jest monitorowany stosownymi przepisami dotyczącymi operowania tzw. substancjami kontrolowanymi czy fluorowanymi gazami cieplarnianymi, pochodzącymi z systemów klimatyzacji w samochodach. Dlatego tak ważne jest poszerzanie kompetencji w zakresie użytkowania chłodziw oraz wiedzy, jaki mają one wpływ na środowisko naturalne.

Jak podaje biznes.gov.pl: szkolenie na serwisanta klimatyzacji składa się z dwóch części – teoretycznej oraz praktycznej. Podczas szkolenia kursant dowiaduje się:

  • jak działają systemy klimatyzacyjne w pojazdach,
  • jak czynniki chłodnicze wpływają na klimat i jak odzyskiwać je w sposób przyjazny dla środowiska,
  • jak obsługiwać urządzenia służące do sprawdzania szczelności systemów klimatyzacyjnych,
  • jak obsługiwać zestaw do odzysku czynnika chłodniczego,
  • jak prawidłowo diagnozować układ klimatyzacji.

Po ukończonym kursie otrzymuje się wspomniany dokument uprawniający do pracy przy odzysku czynnika chłodniczego z systemów klimatyzacyjnych. Na podstawie zaświadczenia można też zakupić ów czynnik ziębniczy z hurtowni, od certyfikowanych dostawców.

Ważne! 
Jeśli pracownik warsztatu lub stacji posiada „Zaświadczenie o odbytym szkoleniu z odzysku czynnika chłodniczego z klimatyzacji samochodowej” wystawione w innym kraju niż Polska, jest zobowiązany do wykonania jego przekładu na j.polski u tłumacza przysięgłego.

 

Znaczenie szkoleń dla serwisu klimatyzacji 

Jak podkreśla Łukasz Krawiec, szkoleniowiec w firmie Bosch, rozpoczęcie prowadzenia serwisu klimatyzacji to spore wyzwanie, zwłaszcza gdy wzrost popularności samochodów hybrydowych i elektrycznych zwiększa oczekiwania wobec usługodawców. Klucz do sukcesu w świadczeniu tego rodzaju usług leży w inwestycji w kompleksowe szkolenia dla pracowników i w zakupie nowoczesnego sprzętu.

Chociaż początkowe wydatki mogą wydawać się wysokie, odpowiednie zarządzanie oraz wykorzystanie dostępnych zasobów może szybko przynieść wymierne korzyści – takie jak zadowolenie klientów i lepsze wyniki finansowe. Łukasz Krawiec twierdzi: – Aby zapewnić najwyższą jakość usług w serwisie klimatyzacji, szczególnie w dobie rosnącej liczby pojazdów hybrydowych i elektrycznych, pracownicy muszą posiadać kompleksową wiedzę i praktyczne umiejętności w obszarze najnowszych rozwiązań technologicznych w układach klimatyzacji. Szkolenia w tym obszarze są niezbędne, aby pracownicy mogli skutecznie obsługiwać układy klimatyzacji zarówno na starszy, jak i na nowszy czynnik chłodniczy, rozumiejąc przy tym specyfikę obu typów systemów. Zdolność do precyzyjnego sprawdzenia sprawności układu poprzez pomiar ciśnień oraz umiejętność dokładnego sprawdzenia szczelności układu są kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania i wydajności.

Jak zapewnia specjalista z firmy Bosch wszystkie aspekty obsługi układów klimatyzacji, od pracy z urządzeniami serwisowymi dla różnych czynników chłodzących, przez sprawdzanie sprawności systemu poprzez pomiar ciśnień, aż po diagnostykę przy użyciu zaawansowanych narzędzi diagnostycznych jak KTS i FSA, wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.

Umiejętności te są niezbędne, aby szybko i skutecznie zidentyfikować i rozwiązać problemy, minimalizując czas potrzebny na naprawę i maksymalizując satysfakcję klienta. Łukasz Krawiec przekonuje: – Szkolenie pracowników w zakresie obsługi specyficznych komponentów, takich jak sprężarki, zawory rozprężne, dławiki, parowniki oraz skraplacze, a także szczegółowa znajomość systemów manualnych i automatycznych, zapewnia, że serwis jest w stanie sprostać wymaganiom nowoczesnych pojazdów. Znajomość nowych czynników chłodniczych, takich jak R1234yf, dodatkowo podnosi standardy serwisowe.

Zalecane wyposażenie 

Gdy w warsztacie wygospodarowaliśmy już miejsce pod nowe stanowisko pracy, pora na kompletowanie sprzętu do obsługi klimatyzacji samochodowej. Sercem serwisu jest stacja do której będą podłączone kanały układu znajdujące się w pojazdach.

Stacja klimatyzacji pomaga też w mierzeniu ciśnienia w całym układzie, większość modeli wyposażona już jest w panele sterowania z wyświetlaczem, na którym śledzimy wszystkie odczyty. Zakup takiego urządzenia może wynosić nawet ok. 30 tys. zł, ale w ofertach wielu firm są też stacje dostępne w połowie tej kwoty, równie przydatne w codziennej pracy serwisanta.

BOSCH_urzadzenia Źródło: BOSCH

Przy wyborze urządzenia warto zwrócić uwagę na jego rozmiary i dopasowanie ich do stanowiska w warsztacie, w którym będą diagnozowane pojazdy z klimatyzacją. Dodatkowymi akcesoriami są manometry i przyłącza, pozwalające wykryć nieszczelności w układach. Za ich sprawą sprawdzamy ciśnienie i weryfikujemy czy spadki tego parametru mieszczą się w normie użytkowej czy jednak pojawiło się ryzyko wycieku czynnika chłodniczego.

Co istotne: przyłącza muszą być kompatybilne z manometrami, kupujemy po prostu ten osprzęt w gotowym zestawie z zaworami. Powinny w nim też się znaleźć wszystkie przewody pasujące do klimatyzacji różnych marek, jak również liczniki w skali dopasowanej do mierzonego ciśnienia. Wskaźniki manometrów można regulować, przestawiać na nich skalę pomiarów – wszystko zgodnie z aktualnymi potrzebami kontrolnymi.

Gdy podczas serwisowania klimatyzacji odnotujemy ubytek czynnika chłodniczego, przystępujemy do jego uzupełnienia. Sytuacja dotyczy też szczelnych instalacji, ponieważ na skutek standardowego korzystania z funkcji chłodzenia, układ traci do 10% chłodziwa rocznie. Dlatego klimatyzacja wymaga regularnego przeglądu oraz tzw. nabijania. Pamiętajmy również o specjalistycznym pobieraniu oraz ważeniu czynnika chłodniczego. Do tego celu używamy dedykowanej wagi elektronicznej. Taka waga przechowywana jest w stosownej walizce, a zasilanie bateriami sprawia, że produktu można używać także w terenie, przy wyjeździe na usługę, do klienta.

Osprzęt niezbędny w prowadzeniu serwisu klimatyzacji to również:

  • elektroniczny wykrywacz nieszczelności w formie czujnika, który lokalizuje miejsce wycieku czynnika (działanie: sonda wykrywacza namierza mieszaninę gazów azotu i wodoru, oznaczającą właśnie wyciek chłodziwa – sygnał dźwiękowy oraz świetlny daje znać serwisantowi o problemie nieszczelności),
  • uszczelki itp. elementy, którymi zastępujemy części odpowiedzialne za wyciek czynnika chłodniczego,
  • identyfikator czynnika klimatyzacji,
  • pirometr mierzący temperaturę,
  • zestaw kluczy do klimatyzacji to dodatkowe akcesoria usprawniające pracę serwisanta klimatyzacji samochodowej.
BOSCH_zestaw_urzadzen Źródło: BOSCH

Niezastąpione w serwisie klimatyzacji są urządzenia do serwisowania klimatyzacji, takie jak Bosch ACS 653-P i 663-P, które są dedykowane odpowiednio do starszych i nowszych czynników chłodniczych. Dzięki nim, możliwa jest precyzyjna i bezpieczna obsługa różnych systemów klimatyzacji. Podobnie, urządzenia diagnostyczne jak KTS i FSA od Boscha są kluczowe dla dokładnej diagnostyki i szybkiego wykrywania usterek. Wybór odpowiednich urządzeń jest równie ważny, co wybór odpowiednich ludzi – oba te elementy muszą być dostosowane do standardów branżowych i oczekiwań klientów – zapewnia Łukasz Krawiec.

Certyfikaty – co dla kogo? 
1. Pracownik warsztatu/serwisu klimatyzacji, musi posiadać certyfikat dla personelu, jeśli zajmuje się:
  • kontrolą szczelności,
  • odzyskiem,
  • likwidacją,
  • instalacją,
  • naprawą,
  • konserwacją,
  • serwisowaniem agregatów chłodniczych w samochodach ciężarowych i przyczepach chłodniach.

2. Pracownik warsztatu/serwisu klimatyzacji, musi posiadać certyfikat dla personelu, jeśli zajmuje się odzyskiem w tzw. urządzeniach ruchomych, czyli takich pojazdach jak np.

  • ciągnik,
  • kombajn,
  • samochody chłodnie poniżej 3,5 t,
  • pociągi.

3. Pracownik warsztatu/serwisu klimatyzacji, NIE musi posiadać certyfikatu dla przedsiębiorcy, jeśli zajmuje się tylko:

  • serwisowaniem niektórych pojazdów silnikowych
  • oraz urządzeń ruchomych,
  • serwisowaniem agregatów samochodów ciężarowych chłodni i przyczep chłodni.

Zdobywaj doświadczenie! 

Poza teorią i nagromadzonym sprzętem, niezbędna jest też otwartość na naukę umiejętności praktycznych. Przeszkolony pracownik w każdej z diagnozowanych klimatyzacji może mieć do czynienia z innego rodzaju wyciekiem chłodziwa – typowym lub stałym, którego przyczyny należy zlokalizować przy użyciu odpowiednich narzędzi i logicznego myślenia. Inwestycja w tę usługę zwraca się dość szybko, ale warsztat z czasem ponosi też koszty stałe, które należy uwzględnić w firmowym budżecie.

Są to:

  • okresowa wymiana butli z chłodziwem,
  • dokupienie brakujących uszczelek i przyłączy,
  • wyższy koszt energii elektrycznej,
  • serwisowanie plus przeglądy stacji obsługi klimatyzacji,
  • kalibracja czujników oraz mierników gazu,
  • prowadzenie ewidencji gazów chłodniczych wymagane w krajach członkowskich UE.

Łukasz Krawiec formułuje następujące wnioski, wynikające z doświadczeń firmy Bosch z zakresu obsługi serwisów klimatyzacji: – Współczesny serwis klimatyzacji to nie tylko technika, ale również strategia i ciągłe doskonalenie. Prawidłowo przeszkoleni pracownicy, wyposażeni w odpowiednie narzędzia i technologie, są w stanie świadczyć usługi na najwyższym poziomie, przynosząc wartość dodaną do każdego obsługiwanego pojazdu. W długiej perspektywie, taki serwis nie tylko utrzyma się na rynku, ale i będzie się dynamicznie rozwijał, odpowiadając na rosnące potrzeby sektora motoryzacyjnego. 

Pamiętaj, że: 
Jedna butla czynnika chłodniczego, ważąca 12 kg, pozwala napełnić układ klimatyzacji w ok. 20 samochodach. Ponieważ zwykle, przy przeglądzie układu, jedynie uzupełniamy ubytek chłodziwa, z takiej butli jesteśmy w stanie obsłużyć nawet 200 klientów. Co istotne, butle z czynnikiem chłodniczym należy kupować wyłącznie u certyfikowanych dostawców!

Zdaniem EXPERTa

Łukasz KrawiecLukasz_Krawiec_Bosch
szkoleniowiec w firmie Bosch   

Bezcenna wiedza specjalistyczna

Dodatkowa wiedza na temat obsługi układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych jest istotna nie tylko dla zapewnienia właściwej funkcjonalności tych systemów, ale również dla bezpieczeństwa – zarówno personelu serwisowego, jak i samych pojazdów. Pracownicy muszą być przeszkoleni w zakresie specyficznych zasad bezpieczeństwa i procedur, które są kluczowe przy pracy z wysokonapięciowymi komponentami. Zgodnie z obowiązującą dyrektywą Unii Europejskiej, obecnie niezwykle ważne jest, aby osoby serwisujące układy klimatyzacji posiadały odpowiednie uprawnienia.

Firma Bosch oferuje szkolenia, które umożliwiają zdobycie tych certyfikatów. Podczas kursów szczegółowo wyjaśniane są zasady działania układów AC w pojazdach zarówno z napędem spalinowym, jak i elektrycznym. Uczestnicy dowiedzą się, jak prowadzić dokumentację serwisową, niezbędną do sporządzania corocznych raportów dla właściwych organów.

Bosch przygotowuje uczestników do właściwego serwisowania układów klimatyzacji, wskazując niezbędne narzędzia i metody pracy. Stąd inwestycja w szkolenia staje się inwestycją w ciągłość i efektywność działalności serwisowej. Przemyślana strategia biznesowa, w tym dbałość o aktualne szkolenia i urządzenia, pozwala zredukować czas niezbędny do diagnostyki i naprawy, co bezpośrednio przekłada się na zadowolenie klientów i ich lojalność wobec serwisu.

Jako lider w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, oferujemy szereg kursów. Od szkoleń z zakresu układów klimatyzacji, przez specjalistyczne kursy poświęcone elektrykom i hybrydom, po szkolenia dla Punktów Obsługi Klienta. Te szkolenia gwarantują, że pracownicy będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności potrzebne do pracy z najnowszymi technologiami w branży. Wszystkie szkolenia, ceny i terminy znajdują się na stronie internetowej szkoleniabosch.pl.

Bosch nie ogranicza się jedynie do stacjonarnych szkoleń technicznych. Na platformie wiedzowej Klub Experta Bosch organizowane są webinary dotyczące rozwoju biznesu, marketingu i sprzedaży usług czy obsługi klienta. Członkiem Klubu Experta Bosch może zostać każdy serwis samochodowy, który uczestniczy w Programie punktowym extra. Więcej informacji znajduje się na stronie KlubExpertaBosch.pl.

Źródło: Materiały redakcyjne

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę