PIRELLI prezentuje na Sardynii opony na sezon 2021 w Rajdowych Mistrzostwach Świata

© Pirelli

Udostępnij:

Firma Pirelli zaprezentowała wczoraj najświeższą gamę opon nowej generacji do Rajdowych Mistrzostw Świata. Specjalny pokaz przed rozpoczęciem Rajdu Sardynii we Włoszech stanowił zapowiedź powrotu włoskiego producenta do roli wyłącznego dostawcy ogumienia w światowym czempionacie, w ramach rozpoczynającej się od sezonu 2021 trzyletniej umowy.

Od momentu wygrania przetargu FIA na wyłączne dostawy opon w Rajdowych Mistrzostwach Świata począwszy od przyszłego sezonu, firma Pirelli ciężko pracowała nad przygotowaniem nowych opon do najszybszych samochodów WRC w historii – rywalizujących na szutrze, asfalcie, śniegu i lodzie. Celem Pirelli jest zapewnienie wytrzymałości, osiągów i wszechstronności.

Mimo nieuniknionych problemów związanych z pandemią Covid-19, firma Pirelli trzymała się wyznaczonego harmonogramu rozwoju najnowszej gamy opon WRC. To ogumienie zostało dziś zaprezentowane światowym mediom podczas konferencji prasowej przed Rajdem Sardynii. Zaproszeni goście mogli zająć miejsce na prawym fotelu Citroena C3 WRC w barwach Pirelli, prowadzonego na odcinku testowym przez Andreasa Mikkelsena. Dyrektor Rajdu Sardynii, Antonio Turitto, jako pierwszy odbył przejażdżkę z Mikkelsenem po odcinku.

Terenzio Testoni, menedżer ds. aktywności rajdowych Pirelli: Po intensywnym okresie przygotowań z przyjemnością prezentujemy nasze nowe opony na Sardynii, jednocześnie umożliwiając niektórym gościom zapoznanie się z nimi z prawego fotela rajdówki na odcinku testowym. Pod koniec weekendu prezentacji ogumienia w akcji dokona nasz były mistrz świata Petter Solberg, który za kierownicą testowego samochodu Pirelli pokona ostatni odcinek specjalny, czyli Power Stage, domowego rajdu naszej firmy. Kolejny raz zobaczycie opony Pirelli w samochodach WRC już podczas inaugurującego sezon 2021 Rajdu Monte Carlo, kiedy rozpoczniemy naszą współpracę w roli wyłącznego dostawcy ogumienia. Podczas tworzenia tych opon wykorzystaliśmy lekcje z Formuły 1 oraz nasze dawne doświadczenia rajdowe, z innych dziedzin motorsportu oraz z drogowych samochodów sportowych.


Główne cechy nowej gamy

Typowy sezon WRC gwarantuje wszechstronny sprawdzian dla każdego dostawcy opon, a rozpoczyna się z reguły od zimowych warunków podczas słynnego „Monte”. Tam odcinki mogą być fragmentami zupełnie suche, a w innych miejscach nawierzchnia może być pokryta lodem i śniegiem. Obok normalnych opon asfaltowych kierowcy mają do wyboru ogumienie na śnieg Pirelli Sottozero Snow – z kolcami lub bez.

W bardziej ekstremalnych zimowych warunkach, w Skandynawii, sprawdza się ogumienie na lód – Pirelli Sottozero Ice. Każda opona jest wyposażona w 384 kolce, które wgryzają się w nawierzchnię i zapewniają niesamowity poziom przyczepności. Z drugiej strony te kolce muszą utrzymać się w ogumieniu na sekcjach, które pokryte są szutrem – zwłaszcza w łagodniejszych temperaturach.

Przez pozostałą część sezonu zespoły i kierowcy stawiają czoła szerokiemu wachlarzowi szutrowych warunków. Uniwersalne ogumienie szutrowe Scorpion, w wersji z twardej i miękkiej mieszanki, musi radzić sobie w ekstremalnych upałach na kamienistych drogach w regionie śródziemnomorskim (jak podczas Rajdu Sardynii we Włoszech), wytrzymywać ogromne prędkości typowe dla Rajdu Finlandii oraz zapewniać przyczepność w błotnistych i wilgotnych warunkach charakterystycznych dla rywalizacji w Walii.

Podobnie zróżnicowane są rajdy asfaltowe, na które przygotowany będzie także jeden rodzaj ogumienia: P Zero z twardej i miękkiej mieszanki. Odcinki na nawierzchni utwardzonej mogą przypominać gładką nawierzchnię torów wyścigowych, jak w Hiszpanii, ale nie brakuje także zniszczonych i zabrudzonych dróg, na których przyczepność jest bardzo potrzebna. Wszystkie opony asfaltowe muszą być przygotowane do rywalizacji zarówno w suchych, jak i deszczowych warunkach – tak jak ogumienie drogowe – ale na wypadek wyjątkowo ekstremalnych warunków dostępne są także opony Cinturato, radzące sobie z odprowadzaniem stojącej wody.


TOP w kategorii




Historia na nowo: od rajdów na drogi

Firma Pirelli jest zaangażowana w Rajdowe Mistrzostwa Świata niemalże bez przerwy od inauguracji tego cyklu (dla producentów) w 1973 roku. Pierwszy triumf dla włoskiej marki został odniesiony właśnie w pierwszym sezonie rywalizacji, gdy w Rajdzie Polski za kierownicą Fiata 124 triumfował Achim Warmbold. Tytuł wśród kierowców po raz pierwszy przyznano w 1979 roku, a firma Pirelli zdobyła go po raz pierwszy w kolejnym sezonie – tej sztuki dokonał Walter Rohrl, startujący Fiatem 131. Dla Pirelli rajdy są przede wszystkim otwartym laboratorium, w którym testowane są rozwiązania trafiające później do zwykłej motoryzacji – w ramach ciągłego transferu technologii z odcinków specjalnych na normalne drogi. Współczesna gama Cinturato – popularna jako oryginalne wyposażenie w przypadku wielu znanych producentów samochodów – oraz P Zero, flagowe produkty Pirelli, narodziły się z motorsportu, tak jak technologie wykorzystywane w oponach zimowych oraz run-flat.

Źródło: Pirelli Polska Sp. z o.o.

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również