Profesjonalne przepłukiwanie może zastąpić naprawę

Profesjonalne przepłukiwanie może zastąpić naprawę Adobe_Stock_scharfsinn86
17.1.2024

Liczba samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów nieustannie rośnie. Olej przekładniowy starzeje się w nich tak samo, jak olej silnikowy i powinien być regularnie wymieniany. Dzięki temu można zapobiec wielu poważnym problemom.

  • Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Jak często powinna być przeprowadzana? 
  • Olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w przekładnię hydrokinetyczną oraz metoda sprawdzania jego poziomu. 
  • Elementy zamontowane w automatycznej skrzyni biegów – zasady działania. 
  • Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach za pomocą specjalistycznych urządzeń do płukania. Procedura przepłukiwania krok po kroku. 

Warsztaty samochodowe oferują szeroki zakres usług, które mają na celu:

  • utrzymanie wydajności,
  • zwiększenie bezpieczeństwa,
  • zapewnienie niezawodności pojazdów silnikowych.

Jednak coraz dłuższe okresy między kolejnymi przeglądami oraz większa trwałość poszczególnych podzespołów już teraz prowadzą do spadku przychodów z usług.

Producenci samochodów ustalają wymagania dotyczące przeglądów okresowych, ale nie zawsze są to zrozumiałe kryteria – zwłaszcza gdy chodzi o pewne kwestie techniczne. Producenci skupiają się bowiem na marketingu i sprzedaży nowych pojazdów, a nie na aspektach związanych z mechaniką pojazdów.

Jednym z takich niedoprecyzowanych tematów jest wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Dłuższe interwały serwisowe lub wypełnienia przekładni olejem dożywotnio umożliwiają atrakcyjne warunki leasingowe i zwiększają sprzedaż. Warto jednak pamiętać, że mimo to olej przekładniowy w skrzyni biegów podlega zużyciu.

Oleje silnikowe 

Jak powszechnie wiadomo, olej silnikowy zapewnia smarowanie ruchomych części silnika, takich jak:

  • tłoki,
  • korbowody,
  • wałki rozrządu.

W ten sposób ogranicza się tarcie i zużycie tych elementów. Oprócz tego absorbuje ciepło i odprowadza je z silnika, co zapobiega jego przegrzaniu. Dodatkowo usuwa zanieczyszczenia i osady, „zachowując je w zawieszeniu”, aby mogły zostać zatrzymane w filtrze oleju. Tworzy też cienką ochronną warstwę na metalowych powierzchniach silnika, zabezpieczając poszczególne elementy przed korozją.

Ponieważ w trakcie użytkowania jego właściwości ulegają zmianie w trakcie użytkowania (są narażone na różne obciążenia), regularna wymiana oleju jest kluczowa dla płynnej i efektywnej pracy silnika. W związku z tym większość kierowców przestrzega zaleceń producenta co do terminów wymiany oleju, ponieważ zdają sobie sprawę, że to jedyny sposób na zachowanie sprawności silnika.

Częstotliwość wymiany oleju nie jest jednak stała i zależy od wielu czynników, są nimi m.in.:

  • Warunki jazdy, np. częste poruszanie się w korkach lub jazda z dużą prędkością, mogą znacznie przyspieszyć zużycie zarówno silnika i oleju. W takich sytuacjach konieczna jest częsta wymiana oleju.
  • Wybór konkretnego rodzaju oleju może wpłynąć na częstotliwość jego wymiany. Niektóre oleje syntetyczne oferują dłuższe interwały między wymianami – w porównaniu z tradycyjnymi olejami mineralnymi.

Ogólnie rzecz biorąc, większość producentów samochodów zaleca wymianę oleju w zależności od tego, co nastąpi najwcześniej, czyli albo najpierw minie określony czas użytkowania, albo osiągnięty zostanie określony przebieg.

W nowszych pojazdach zazwyczaj ustalone są dłuższe okresy między wymianami, które mogą wynosić nawet ponad 20 000 km. Jednak, jeśli chodzi o olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w przekładnię hydrokinetyczną, sytuacja jest odmienna. Wiele producentów samochodów nie określa konkretnych interwałów wymiany oleju dla tego rodzaju skrzyni biegów.

Oleje przekładniowe

Co należy rozumieć przez termin „dożywotnie napełnienie” (lifetime fill) dla olejów przekładniowych? Pojęcie to odnosi się do koncepcji, w której producent samochodu zapewnia, że olej w skrzyni biegów będzie wystarczający przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Określenie „żywotność” w kontekście pojazdów dotyczy czasu, w którym określone części mogą funkcjonować bez konieczności naprawy lub serwisowania. Jednak trzeba zrozumieć, że trwałość poszczególnych elementów zależy od wielu czynników i nie zawsze jest możliwa do przewidzenia.

Każda część pojazdu podlega zużyciu, nawet jeśli jest regularnie oddawana do serwisu. Niektóre czynniki zewnętrzne, takie jak warunki środowiskowe, styl jazdy czy nawyki kierowcy, także mogą wpływać na trwałość różnych komponentów pojazdu. Nie istnieje uniwersalna definicja dotycząca gwarancji na części motoryzacyjne dostępne na rynku.

To dlatego różne firmy mogą stosować odmienne formy komunikacji z klientami w zakresie obsługi posprzedażowej. Doradcy serwisowi powinni więc jasno określić, dlaczego w przypadku automatycznych skrzyń biegów konserwacja lub wymiana oleju są takie istotne. Z funkcjonalnego punktu widzenia olej przekładniowy ma taką samą wagę jak podzespoły mechaniczne bądź elektroniczne.

Automatyczne skrzynie biegów 

Podstawową rolą przekładni w samochodach jest dostosowywanie prędkości obrotowej i momentu obrotowego silnika do warunków na drodze. Ilustracja przedstawia typowe elementy zamontowane w automatycznej skrzyni biegów. Hydrauliczny przemiennik momentu jest rodzajem sprzęgła hydraulicznego, który podczas zatrzymywania pojazdu odłącza silnik od skrzyni biegów, a w trakcie jazdy wzmacnia i przekazuje moment obrotowy z silnika do skrzyni biegów.

Kolejnym elementami są zestawy przekładni planetarnych i elementy przełączające, które przekazują moment obrotowy na wał wyjściowy skrzyni biegów przy różnych przełożeniach. Pompa oleju dostarcza olej do poszczególnych części przekładni, co zapewnia smarowanie, przenoszenie sił i chłodzenie elementów skrzyni biegów.

Zintegrowane elementy elektrohydrauliczne sterują pracą skrzyni biegów, zarządzając konwerterem momentu obrotowego i blokadą konwertera, a także przełączając biegi w synchronizacji z kontrolą silnika i z innymi systemami sterującymi.

Mechanicznie napędzana pompa oleju (tzw. pompa główna) zazwyczaj dostarcza olej do automatycznej skrzyni biegów, sterowanej elektrohydraulicznie, podczas pracy silnika spalinowego. Gdy silnik spalinowy jest wyłączony, pompa główna przestaje działać. Wtedy ciśnienie oleju spada, a wszystkie elektromagnetyczne zawory i suwaki powracają do pierwotnych pozycji.

Skrzynia biegów nie jest już zablokowana. Jeśli konieczne będzie ponowne uruchomienie pojazdu, zajmie to trochę czasu, zanim skrzynia biegów przejdzie w tryb neutralny. Po ponownym uruchomieniu silnika, pompa oleju przekładniowego zwiększa ciśnienie, co powoduje aktywację zaworów suwakowych i załączenie odpowiedniego biegu.

Czas, jaki upływa od momentu wysłania polecenia uruchomienia do rzeczywistego uruchomienia, jest minimalizowany do poziomu niezauważalnego dla kierowcy – wszystko dzięki elektrycznej pompie oleju przekładniowego.

Współczesne pojazdy, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, standardowo wyposażone są w system start-stop. Pozwala on ograniczyć zużycie paliwa, gdy samochód się zatrzyma, a kierowca wrzuci bieg na jałowy, jednocześnie zdejmując stopę z pedału sprzęgła.

automatyczna_skrzynia_biegow_wymiana_oleju Źródło: Mercedes Benz / Raven Media

Ilustracja: Skrzynia biegów 9G-Tronic. Metoda dynamiczna pozwala na usunięcie starego oleju przekładniowego ze znacznie większego obszaru niż w przypadku metody statycznej.

Dlaczego prawidłowy poziom oleju jest tak ważny? 

Według producenta skrzyń biegów ZF najczęstszą przyczyną usterek w automatycznych skrzyniach biegów jest zbyt niski poziom oleju. Z tego powodu sprawdzenie poziomu oleju jest jedną z najważniejszych czynności podczas diagnostyki i serwisowania automatycznej skrzyni biegów. Ubytek oleju wynoszący zaledwie 1,5 l może spowodować zauważalne pogorszenie komfortu zmiany biegów.

Co więcej, nie zawsze wyciek oleju jest widoczny z zewnątrz. Metoda sprawdzenia poziomu oleju przekładniowego różni się w zależności od modelu skrzyni biegów oraz tego, czy zainstalowana jest dodatkowa chłodnica oleju. Nie bez znaczenia jest przedział temperatur, w których wykonywana jest kontrola.

Szczegółowy opis procedury często znajduje się w instrukcjach serwisowych pod pozycją „metody przepłukiwania skrzyń biegów”. Odkręcenie korka spustowego podczas kontroli poziomu oleju może spowodować wypływanie niewielkiej ilości oleju, który znajdował się w przelewie.

Niewypłynięcie oleju o tej niewielkiej ilości może świadczyć o poziomie oleju poniżej granicy górnej. Jeśli poziom oleju jest kilka milimetrów poniżej krawędzi, mieści się to w granicach tolerancji. Jednak ocena poziomu oleju tylko przez odkręcenie korka spustowego przysparza trudności.

W przypadku podejrzenia niskiego poziomu oleju zaleca się jego uzupełnienie, a następnie spuszczenie w celu pomiaru nadmiaru. To umożliwi stwierdzenie, czy wystąpił niedobór. Procedura odprowadzenia nadmiaru oleju zależy od specyfikacji producenta i może wymagać pracy silnika do osiągnięcia przez olej przekładniowy określonej temperatury.

Innymi słowy, ocena poziomu oleju przekładniowego może być dokonana wizualnie, ale konieczne jest dokładniejsze działanie, aby zweryfikować rzeczywisty stan oleju.

Kompleksowa kontrola 

W przypadku skrzyń biegów z elektrycznie napędzaną pompą olejową praca serwisowa wymaga więcej nakładu pracy. Aby sprawdzić poziom oleju, konieczne jest ustawienie pojazdu poziomo na odpowiednim podnośniku. Zalecane jest także skorzystanie z ładowarki akumulatora o wystarczająco wysokim prądzie, aby zapewnić właściwe zasilanie podczas przeprowadzania testu.

Procedura rozpoczyna się w połączeniu z uruchomieniem odpowiedniego narzędzia diagnostycznego, które monitoruje poziom oleju w danej skrzyni biegów. Oprogramowanie testowe w narzędziu diagnostycznym może dostosować aktualną temperaturę oleju do wartości określonej w dokumentacji serwisowej poprzez funkcję „Ustaw temperaturę ATF”.

Podczas poniższego procesu należy monitorować wartości parametrów wyświetlanych przez tester diagnostyczny:

  • ustaw bieg jazdy P,
  • wciśnij przycisk hamulca ręcznego lub hamulca postojowego,
  • zabezpiecz pedał hamulca za pomocą mechanizmu blokującego.

Wykonanie tych czynności zapewni bezpieczne mocowanie testowanego pojazdu na podnośniku. Aby podgrzać olej, sprzęgła są selektywnie aktywowane, co powoduje podgrzewanie oleju poprzez tarcie ślizgowe sprzęgieł.

W trakcie podgrzewania bieżąca temperatura oleju jest stale wyświetlana na wyświetlaczu testera diagnostycznego. Gdy temperatura oleju osiągnie określoną wartość, narzędzie diagnostyczne uruchomi pompę olejową z prędkością 3000 obrotów na min.

Po maksymalnym napełnieniu zbiornika ciśnieniowego i elementów hydraulicznych pompa kontynuuje pracę z niższą prędkością. To jedyny sposób na prawidłowe przeprowadzenie kontroli poziomu oleju.

Kiedy temperatura oleju osiągnie wartość testową, należy obserwować otwór inspekcyjny. Pojawienie się w otworze niewielkiego wycieku oleju świadczy o jego właściwym poziomie.

Dlaczego jakość oleju jest bardzo istotna? 

Układy mechatroniczne w skrzyniach biegów sterują różnymi elementami mechanicznymi. Części zestawu przekładni są napędzane lub hamowane przez sprzęgła albo hamulce, które generują połączenie cierne. Podczas zmiany biegów na wyższy lub niższy, jeden z elementów przełączających jest rozłączany, a inny włączany.

Ten proces nie zachodzi gwałtownie, ale z pewnym opóźnieniem – moduł sterujący skrzynią biegów obniża ciśnienie w jednym elemencie zmiany biegów i zwiększa je w drugim. Możliwe jest również dokonywanie wielokrotnych zmian przełożeń.

Większość obwodów hydraulicznych jest zlokalizowana w elektrohydraulicznej jednostce sterującej. System sterowania dostosowuje ciśnienie robocze w zależności od obciążenia i wybranego przełożenia. Zmiana ciśnienia odbywa się za pomocą sterowania zaworami elektromagnetycznymi i suwakami sterującymi.

Indywidualne ciśnienie zmiany biegów wynika z ciśnienia roboczego. Położenie zaworów wpływa na ciśnienie oleju w hamulcu wielotarczowym lub w sprzęgle wielotarczowym. Ciśnienie zmiany biegów zależy od geometrii poszczególnych suwaków sterujących i jest dopasowane do danej konkretnej funkcji.

Jakość i właściwości oleju mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania automatycznej skrzyni biegów. Lepkość oleju wpływa na jego przepływ, a tym samym na szybkość reakcji jednostki sterującej.

Tak jak w przypadku silników, w automatycznych skrzyniach biegów stosowane są różne oleje przekładniowe ATF. Zazwyczaj można je odróżnić po charakterystycznym kolorze, co ułatwia obsługę podczas serwisowania. Kolory oleju różnią się w zależności od producenta skrzyni biegów.

Przykładowo, w skrzyniach biegów Mercedes- Benz standardowy olej ATF w pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów i 7G-Tronic ma czerwony kolor. Olej o niskiej lepkości w 7G-Tronic Plus jest niebieski, natomiast olej GTL o szczególnie niskiej lepkości w 9G-Tronic ma żółtą barwę.

Podczas serwisowania należy zawsze używać oleju zatwierdzonego przez producenta lub dystrybutora, ponieważ rodzaj i ilość zastosowanych dodatków w olejach zależą od konkretnych wymagań przekładni i warunków eksploatacji. Skład dodatków w różnych olejach przekładniowych może się znacznie różnić.

Oto kilka z najczęściej stosowanych dodatków w olejach przekładniowych:

  • polepszacze lepkości – pomagają poprawić i ustabilizować lepkość oleju w wysokich temperaturach, co zapewnia wystarczający film smarny i płynną pracę elementów skrzyni biegów,
  • przeciwutleniacze – chronią olej przed utlenianiem, zapobiegając powstawaniu zanieczyszczeń i osadów, środki przeciwpieniące – zmniejszają lub zapobiegają tworzeniu się piany w oleju przekładniowym, która może pogorszyć właściwości smarne i chłodzące oleju,
  • środki antykorozyjne – tworzą warstwę ochronną na metalowych powierzchniach elementów przekładni, chroniąc je przed korozją,
  • reduktory tarcia – zmniejszają tarcie w przekładni, poprawiając przekazywanie mocy i redukując zużycie paliwa,
  • środki czyszczące – pomagają usunąć brud, osady i zanieczyszczenia ze skrzyni biegów.

Szybkość starzenia się dodatków w olejach przekładniowych zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj i ilość użytych dodatków, warunki eksploatacji i jakości samego oleju. Niektóre dodatki, np. przeciwutleniacze, mogą zachować swoje właściwości przez dłuższy czas, nawet kilka lat.

Jednak inne, np. polepszacze lepkości lub reduktory tarcia, mogą ulec szybszej degradacji i zacząć tracić swoje właściwości po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów. Z tego powodu wielu producentów skrzyń biegów zaleca regularną wymianę oleju.

W przypadku przekładni dwusprzęgłowych wymiana oleju jest częstym zabiegiem i zwykle zostaje wpisana w stały harmonogramach konserwacji. Jak już wcześniej wspomniano, konserwacja automatycznych skrzyń biegów staje się większym wyzwaniem, gdy producent pojazdu określił dożywotnie napełnienie olejem, nie dostarczając żadnych informacji na temat zalecanych interwałów jego wymiany.

W takich sytuacjach często korzysta się z zaleceń producentów poszczególnych elementów skrzyni biegów. Zazwyczaj jako interwały wymiany oleju sugerują oni 4–8 lat lub od 50 000 do 80 000 km. Spowodowane jest to znaczącymi zmianami, jakie zachodzą po takim czasie lub przebiegu, w automatycznych przekładniach hydrokinetycznych.

Zanieczyszczony i starzejący się chemicznie olej ATF, który pozostaje w przekładni na stałe, prowadzi do różnych objawów i pogorszenia charakterystyki zmiany biegów. W takich sytuacjach mogą wystąpić następujące symptomy:

  • szarpanie podczas zmiany biegów,
  • trudności w przełączaniu biegów,
  • opóźnione zmiany biegów,
  • zgrzytanie podczas zmiany biegów,
  • problemy z funkcją kick-down,
  • wahania prędkości obrotowej silnika na wyższych biegach,
  • buczenie po włączeniu biegu na postoju,
  • wibracje.

Czasochłonna wymiana oleju 

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów nie jest tak prostą procedurą, jak w przypadku silnika:

  • odkręcenie śruby,
  • spuszczenie oleju,
  • uzupełnienie nowym olejem.

W przypadku skrzyń biegów z przemiennikiem momentu obrotowego główny problem polega na tym, że samo grawitacyjne spuszczanie oleju nie pozwala na jego całkowitą wymianę. Według firmy Mahle, podczas statycznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów możliwe jest zastąpienie tylko 30–50% całkowitej objętości oleju.

Oznacza to, że nowy olej miesza się ze starym, który pozostaje w przekładni, i nie oczyszcza jej z nagromadzonych zanieczyszczeń. Istnieją dwie główne przyczyny tego zjawiska. Po pierwsze, w większości automatycznych skrzyń biegów nie można w pełni opróżnić oleju z przekładni hydrokinetycznej.

Po drugie – w wymienniku ciepła oraz w niektórych przewodach pozostaje pewna ilość starego oleju. Dlatego spuszczenie i wlanie nowego oleju nie wystarcza do kompleksowej wymiany i oczyszczenia wnętrza skrzyni biegów z zabrudzeń.

Specjalne urządzenia płuczące

Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów często wymaga specjalistycznych urządzeń do płukania. Dzięki urządzeniom dynamizującym ten proces możliwa jest niemal całkowita wymiana zużytego oleju. Czynność wymiany dotyczy też przemiennika momentu obrotowego, chłodnicy oleju oraz przewodów.

Jednak procedura przepłukiwania skrzyń biegów nie jest identyczna dla wszystkich pojazdów. Wymaga ona często specjalnych adapterów, a instrukcje dotyczące płukania są dostosowane do konkretnego pojazdu. Przed rozpoczęciem procesu płukania należy odpowiednio podłączyć adaptery do właściwych przewodów zasilających i powrotnych.

Ważne, aby podczas podłączenia zwrócić uwagę, by urządzenie zostało podłączone szeregowo do układu hydraulicznego skrzyni biegów. Następnie sprzęt należy wyposażyć w pojemniki na świeży i zużyty olej, z których i do których przeprowadzane jest płukanie. Wiele urządzeń pokazuje dokładny przebieg procedury przepłukiwania na wyświetlaczu urządzenia.

Po wypompowaniu oleju należy zdemontować miskę olejową. Warto wykonywać te czynności ostrożnie, bo w misce może pozostać niewielka ilość oleju, którą należy przelać do pojemnika na zużyty olej. Następnie należy rozważyć wymianę filtra oleju przekładniowego.

Czasami filtr jest zintegrowany z miską olejową, co oznacza, że wymianie podlega miska z filtrem. Jeśli zdecydujesz się na ponowne wykorzystanie starej miski, pamiętaj o jej dokładnym oczyszczeniu z zanieczyszczeń oraz o usunięciu wszelkich wiórów z magnesu.

Przed zamocowaniem miski olejowej należy dokładnie oczyścić powierzchnię przylegania miski w skrzyni biegów z resztek starej uszczelki. Do ponownego montażu miski należy wykorzystać nową uszczelkę i kompletny zestaw nowych śrub. Śruby należy wkręcić ręcznie, a następnie dokręcać je na krzyż z określonym momentem lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Pełna zgodność z instrukcją napełniania 

Urządzenia do płukania automatycznych skrzyń biegów przeprowadzają proces płukania, usuwając zanieczyszczenia z przekładni. Ważne, by ściśle przestrzegać instrukcji producenta urządzenia, ponieważ uwzględnia ona zalecenia producenta pojazdu.

Nawet po samej wymianie oleju, bez przeprowadzenia procesu płukania, należy uzupełnić olej do wymaganego poziomu, zgodnie z procedurą określoną przez producenta skrzyni biegów lub pojazdu. Przekładnia musi osiągnąć odpowiednią temperaturę.

Zbyt wysoka temperatura powoduje rozszerzenie się oleju, co może stworzyć wrażenie nadmiaru oleju w przekładni. Z kolei w przypadku zbyt niskiej temperatury przekładni, objętość oleju zmniejsza się, co może sugerować niski poziom oleju.

Temperaturę przekładni można ustalić poprzez odczyt wartości z jednostki sterującej. Wartość docelowa temperatury jest specyficzna dla danego modelu skrzyni biegów i powinna być odczytana z dokumentacji serwisowej. W niektórych przypadkach, zależnie od modelu skrzyni biegów, konieczne jest przeprowadzenie kilkuetapowego procesu uzupełniania oleju.

Dłuższa żywotność 

Bez regularnej wymiany oleju i przepłukiwania automatycznych skrzyń biegów, zwłaszcza tych narażonych na duże przeciążenia, istnieje ryzyko ich przedwczesnej awarii. W każdym razie są one narażone na niepotrzebne zużywanie się, co skraca ich żywotność.

Zgodnie z doświadczeniem ekspertów od automatycznych skrzyń biegów, skrzynie, w których regularnie przeprowadzany jest proces płukania, działają około dwukrotnie dłużej niż te, w których olej nie jest wymieniany. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, w których wykonywano czynności przepłukiwania i zalewano je nowym olejem, możliwe jest przejechanie 250 000 do 300 000 km bez zauważalnego pogorszenia płynnej zmiany biegów.

Według producenta części zamiennych firmy MEYLE wiele automatycznych przekładni nie wymaga przepłukiwania, a jedynie jego regularnej wymiany, która ograniczy gromadzenie się osadów do minimum. W przypadku skrzyń biegów o dużym przebiegu (powyżej 150 000 km), MEYLE zwraca uwagę, że przepłukiwanie przekładni powinno być przeprowadzane z dużą ostrożnością.

Płukanie pod ciśnieniem może bowiem doprowadzić do uszkodzeń wewnątrz takich skrzyń. To ważny argument za tym, dlaczego proces płukania nie powinien być wykonywany bez odpowiedniego przeszkolenia.

Najpierw rozłącz zasilanie

Na rynku pojawia się ostatnio coraz więcej pojazdów z napędem hybrydowym, w których komponenty hybrydowe są zintegrowane z automatyczną skrzynią biegów. Warto zauważyć, że przed wymianą oleju w takich pojazdach konieczne jest odłączenie zasilania przez mechanika samochodowego, który ma odpowiednie uprawnienia elektryczne.

Jeżeli napędy hybrydowe oparte są na zwykłych automatycznych skrzyniach biegów, mamy dwie opcje:

  1. Silnik elektryczny jest montowany na „sucho” – wówczas olej jest wymieniany w taki sam sposób jak w przypadku konwencjonalnych skrzyń biegów.
  2. Silnik elektryczny pracuje we wspólnej komorze olejowej ze skrzynią biegów – niektórzy producenci zalecają krótsze okresy między przeglądami i wymagane jest zastosowanie specjalnego oleju do przekładni.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę