Sogefi: lekkie sprężyny zawieszenia w nowym Audi A6 Avant ultra

16.9.2014

Pierwsze na rynku sprężyny zwojowe z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRPF), opatentowane przez Sogefi i opracowane we współpracy z Audi, pozwalają zmniejszyć wagę samochodu o 4,4 kg.

Sogefi, producent części dla przemysłu motoryzacyjnego należący do grupy CIR, dostarczy innowacyjne sprężyny zawieszenia z tworzyw sztucznych do nowego Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra (140kW). Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który zdecydował się na zastosowanie innowacyjnej technologii, opracowanej we współpracy z Sogefi, w produkcji seryjnej. Sprężyny zawieszenia pozwolą na zredukowanie wagi modelu A6 Avant 2.0 o 4,4 kg w porównaniu do tradycyjnej technologii, co przekłada się również na mniejsze zużycie paliwa, większą precyzję jazdy i komfort.

Firma Sogefi, światowy lider w dziedzinie układów silnikowych i elementów elastycznych do układów zawieszenia, opatentowała sprężyny zwojowe wykonane z tworzywa sztucznego, które ważą od 40% do 70% mniej niż sprężyny wykonane ze stali. Nowe sprężyny mogą być montowane w samochodach osobowych i dostawczych bez żadnego wpływu na układ zawieszenia, zapewniając jednocześnie zmniejszenie masy pojazdu o 4-6 kilogramów (w zależności od rodzaju pojazdu i sprężyn) oraz znaczne ograniczenie masy nieresorowanej i w rezultacie bardziej precyzyjne prowadzenie. Zamiana stali na tworzywo sztuczne, które jest odporne na korozję pozwala również na obniżenie poziomu hałasu oraz znacznie mniejszą emisję CO2 (do 0,5 g na km).

Dzięki nowej technologii proces produkcji sprężyn zwojowych jest bardziej przyjazny dla środowiska niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych technologii. Jest to możliwe, ponieważ wyprodukowanie sprężyn z tworzywa sztucznego wymaga mniej energii, a więc wiąże się z redukcją emisji CO2.

„Wprowadzenie opatentowanych sprężyn z tworzywa GFRP jest pionierskim przedsięwzięciem, które umacnia pozycję Grupy Sogefi jako innowacyjnego partnera producentów OEM,” powiedział Andrea Taschini, Dyrektor Sogefi Aftermarket Business Unit. „W perspektywie średnio- i długoterminowej także rynek części zamiennych odniesie korzyści z ciągłego napływu innowacyjnych produktów będącego wynikiem skoncentrowania działalności na badaniach i rozwoju.” – dodał.

Współpraca z firmą Audi w zakresie najnowszego rozwiązania podkreśla znaczenie firmy Sogefi dla sektora motoryzacyjnego, a w szczególności niemieckich producentów samochodów. Osiem na dziesięć najpopularniejszych w Europie samochodów zeszłego roku było wyposażonych w produkowane przez Sogefi części na pierwszy montaż. Samochody takie jak BMW serii 1 i 3, VW Polo, VW Tiguan czy Opel Corsa i Astra są wyposażone w wiele części pochodzących z Sogefi. Firma ma ugruntowaną pozycję nie tylko wśród producentów OEM, ale również na niemieckim rynku części zamiennych.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę