Systemy ochrony pasażerów w autonomicznych pojazdach Kia

manekiny wewnątrz pojazdu © Kia

Udostępnij:

Kia Motors Corporation i Hyundai Motor Company pracują nad zaawansowanymi systemami ochrony pasażerów w pojazdach autonomicznych. Obydwie firmy udostępniły wyniki pierwszego etapu prac, którym jest opracowanie algorytmu sterowania systemami bezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych.

Pojazdy autonomiczne wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak kamery i czujniki radarowe, w celu określenia czynników ryzyka i dla zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia wypadków. Mimo ich obowiązkowej obecności w pojazdach autonomicznych niezbędne jest opracowanie algorytmu, który będzie sterował pracą tradycyjnych elementów z zakresu bezpieczeństwa w sytuacji, gdy – na przykład – inny pojazd przekroczy linię wyznaczającą środek jezdni lub gdy na drodze pojawi się inne zagrożenie lub przeszkoda.

Aby zminimalizować ryzyko wypadków lub złagodzić ich skutki, Kia i Hyundai opracowały nowy algorytm kontroli systemów bezpieczeństwa w pojazdach poruszających się autonomicznie. Algorytm ten oblicza prawdopodobne ruchy pasażerów wynikające z faktu, że pojazdy autonomiczne, aby uniknąć zderzenia z innym uczestnikiem ruchu lub ominąć przeszkodę, zmniejszają prędkość albo zmieniają kierunek jazdy. Algorytm optymalizuje wykorzystanie pokładowych systemów bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa.

Specjaliści z Kii i Hyundaia przetestowali szereg scenariuszy jazdy autonomicznej i stwierdzili, że zanim pojazd autonomiczny zderzy się z przeszkodą pasażerowie nieznacznie się w nim przemieszczają. To z kolei sprawia, że nie znajdują się w optymalnej pozycji, gdy dochodzi do eksplozji poduszki powietrznej, co nie zapewnia im maksymalnej ochrony.


Dzięki zastosowaniu nowego algorytmu poduszka powietrzna i napinacz pasa bezpieczeństwa – poprzez ograniczenie przemieszczania się pasażera – działają skuteczniej. Napinacz pasa bezpieczeństwa zaczyna działać tuż przed kolizją, co stabilizuje pasażera. Dodatkową ochronę w momencie zderzenia gwarantuje wstępne aktywowanie bocznych i kurtynowych poduszek powietrznych.

Nawet wówczas, gdy samochód autonomiczny zatrzyma się i nie dopuści do zderzenia z przeszkodą, algorytm nadal zakłada wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń na wypadek, gdyby jednak doszło do kolizji.

Nowy algorytm będzie stosowany w gamie przyszłych pojazdów autonomicznych marek Kia i Hyundai.

Równolegle z pracami nad pojazdami autonomicznymi inżynierowie z Kii i Hyundaia intensywnie opracowują nowe systemy bezpieczeństwa, które pozwolą zmaksymalizować bezpieczeństwo pasażerów – powiedział Wook Jin, szef ds. Rozwoju Bezpieczeństwa Grupy Hyundai-Kia. – Staramy się opracować najbezpieczniejsze pojazdy autonomiczne, które zapewnią maksymalną ochronę pasażerów. Nawet wtedy, gdy pojazd, którym podróżują, podejmie działania w celu uniknięcia kolizji.


TOP w kategorii




Na poniższym filmie zaprezentowane zostały systemy ochrony pasażerów w pojazdach autonomicznych Kia:

Źródło: Kia

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również