Te zawieszenia są najtańsze w naprawach

Te zawieszenia są najtańsze w naprawach ELIT Polska
31.8.2022

Eksperci z Sidem - europejskiego lidera w dziedzinie projektowania oraz produkcji elementów układu kierowniczego i zawieszenia podpowiadają, jak odróżnić zawieszenie drogie w naprawach od zawieszenia taniego. Takie informacje mogą okazać się bardzo przydatne przed zakupem auta używanego.

Wiele osób, szukając używanego samochodu, szuka niezawodnych modeli, ponieważ wydaje im się, że właśnie to będzie najlepszą gwarancją niskich kosztów eksploatacji. Owszem, to dobre podejście, ale można jeszcze bardziej zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych wydatków. Kluczem jest wybór modeli prostych konstrukcyjnie, a zatem takich, które nawet jeśli się zepsują, nie okażą się drogie w naprawach.

 Im prościej, tym lepiej

Jednym z elementów, które wpływają na wysokość rachunków za naprawy, jest konstrukcja zawieszenia. Nawet najtrwalsze samochody podlegają zużyciu eksploatacyjnemu, do którego zalicza się m.in. luzy w zawieszeniu. Im to zawieszenie będzie prostsze konstrukcyjnie, tym mniej trzeba będzie zapłacić mechanikowi. Nie warto zatem sugerować się marką samochodu. Należy spojrzeć na budowę podwozia lub poprosić o poradę mechanika.

McPherson jest tańszy niż układ wielowahaczowy

Z założenia najdroższe w obsłudze są zaawansowane zawieszenia wielowahaczowe, które dodatkowo mogą być doposażone w pneumatykę. Na drugim końcu skali mamy zawieszenia najtańsze składające się z układu McPherson z przodu i belki podatnej na skręcanie z tyłu.

Dla przykładu - przy kołach na osi przedniej zawieszenia wielowahaczowego znajdują się zwykle po cztery poprzeczne wahacze wykonane ze stopów aluminium oraz sprężyny śrubowe zintegrowane z dwururowymi amortyzatorami gazowymi. Całość uzupełniona jest z każdej strony imponujących rozmiarów zwrotnicą. Łączący oba koła stabilizator rurowy zamocowany jest na ramie pomocniczej osadzonej na poduszkach gumowych. Liczba elementów, które podlegają zużyciu, jest spora a łączny koszt dobrej jakości części i robocizny liczymy w tysiącach złotych.

W przypadku przedniego zawieszenia typu McPherson (np. w Renault Lagunie III) klasyczne kolumny McPherson, współpracują z dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze mają wymienne końcówki (sworznie, czyli popularne gałki), a zatem ewentualne wydatki redukują się do minimum. Do ich wymiany nie trzeba demontować wahacza – wystarczy odkręcić sworzeń. Wymieniać możemy najczęściej także same elementy gumowe (silentbloki wahaczy). Tę operację trzeba już wykonać z wykorzystaniem prasy po demontażu wahacza. Tego typu zawieszenia przednie są najtańsze w serwisowaniu i pod względem trwałości prezentują się bardzo dobrze. W praktyce najczęściej wymienianym elementem są łączniki stabilizatora (na szczęście są tanie), oraz końcówki drążków kierowniczych. Przy większych przebiegach wymienia się także górne łożyska kolumn McPherson.

W przypadku tylnych układów wielowahaczowych na każde koło także przypada po kilka wahaczy (zwykle od trzech do pięciu), co również drastycznie ponosi koszty ich regeneracji/wymiany. Dla odmiany głównym elementem, który wymienia się w belkach podatnych na skręcanie (nie mylić z belkami skrętnymi wyposażonymi w drążki skrętne), są zwykle… dwie tuleje belki. Różnica w cenie jest oczywista.

– Już na etapie wyboru samochodu używanego warto zdecydować się na samochód prosty konstrukcyjnie, który z natury rzeczy będzie tani w naprawach. Właściwości jezdne spadają na drugi plan, ponieważ lepiej jeździć prostym samochodem ze sprawnym zawieszeniem niż cudem techniki, w którym połowa rzeczy w podwoziu nadaje się do wymiany i czeka na „przypływ gotówki”  – mówi Andrzej Ohirko Product Management Director z ELIT Polska.

Ponad 80 lat doświadczenia marki SIDEM

W podejmowaniu decyzji zakupowych warto kierować się opinią ekspertów oraz doświadczeniem przedsiębiorstwa w danej branży. Jeśli chcemy mieć pewność, że zawieszenie naszego samochodu wytrzyma tysiące kilometrów, warto zainteresować się ofertą marki SIDEM.

Ponad 80 lat obecności w branży motoryzacyjnej zobowiązuje do tworzenia najlepszych części zawieszenia. Ponad 9000 referencji dostępnych niemal od ręki, które są stosowane również na pierwszy montaż. O wykonaniu najwyższej klasy świadczy fakt, że takie marki jak Ford i Porsche używają elementów zawieszenia z logiem SIDEM do fabrycznie nowych modeli swoich pojazdów.

Na klientów czekają między innymi części układu kierowniczego i zawieszenia takie jak:

  • wahacze
  • przeguby kulowe
  • łączniki stabilizatora
  • końcówki drążka kierowniczego
  • silent bloki.

Żródło: ELIT Polska

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę