Technologia, która wspiera koncentrację kierowcy

Toyota
11.12.2017

Kierowcy firmowi pokonują najczęściej o wiele większe przebiegi od właścicieli samochodów prywatnych. Dlatego też częściej narażeni są na niebezpieczne sytuacje. Oto systemy, które mają zadbać o ich bezpieczeństwo podczas jazdy.

Statystyki pokazują, że korzystanie z telefonu podczas kierowania samochodem nie jest najlepszym rozwiązaniem. Sytuacji nie poprawia coraz większa liczba funkcji dostępna w smartfonach oraz systematycznie rosnąca liczba aplikacji, z których korzystamy – wg najnowszych danych użytkownicy urządzeń mobilnych wykorzystują średnio 9 aplikacji każdego dnia.

Z badań przeprowadzonych w październiku 2017 r. przez Consumer Reports wynika, że 52% kierowców wykonuje podczas jazdy czynności, które rozpraszają ich uwagę. Co więcej, aż 41% prowadzących pojazd pisze wiadomości tekstowe, a 8% przyznaje się do oglądania wideo podczas jazdy. To nie koniec – 37% wybiera muzykę, korzystając z telefonu, a 20% korzysta w czasie jazdy z internetu. 61% kierowców twierdzi, że używają funkcji SMS tylko wtedy, gdy telefon ma opcję sterowania głosem. Natomiast 34% zadeklarowało, że ryzykuje tylko i wyłącznie w sytuacji wyjątkowej.

Branża motoryzacyjna od lat wykorzystuje technologie, które zostały opracowane w celu maksymalnego ograniczenia niebezpieczeństw związanych z kierowaniem pojazdem. Wiele nowych modeli już na liście podstawowego wyposażenia ma całe pakiety dodatkowych systemów bezpieczeństwa.

Oczywiście menadżerowie flot muszą sobie zdawać sprawę z problemów wynikających z niebezpiecznego zachowania samych kierowców, którzy użytkują flotę firmową. Stąd właśnie bardzo dużą popularnością cieszą się dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Na liście znalazły się układy wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z poprzedzającym samochodem, system wykrywający pieszych oraz asystent ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Rozproszenie uwagi kierowcy może skutkować wieloma niebezpiecznymi sytuacjami. Nowe zaawansowane funkcje bezpieczeństwa stosowane przez producentów samochodów mają za zadanie pomóc, a w ekstremalnych przypadkach nawet wyręczyć kierowcę.

Specjaliści firmy Advanced Auto Safety Systems podkreślają, że systemy bezpieczeństwa sprawdzają się podczas codziennego użytkowania samochodu. Wraz z inżynierem Shawnem Sinclairem przygotowali listę czterech systemów, które w testach drogowych uzyskały najlepsze wyniki.

Ostrzeżenie przed kolizją zgodnie z danymi IIHS wiąże się z 27% redukcją wypadków polegających na uderzeniu w tył pojazdu jadącego z przodu. Co więcej, aż 68% ankietowanych właścicieli aut wyposażonych w taki system było zadowolonych z jego działania. Podobne wyniki uzyskał w swoich badaniach Japoński Instytut Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – samochody wyposażone w Toyota Safety Sense uczestniczyły w takich kolizjach o 50% rzadziej niż auta bez takiego pakietu. Co więcej, gdy na liście wyposażenia auta znajdzie się dodatkowo ICS – inteligentny sonar pomagający zapobiegać kolizjom podczas manewrów np. na parkingu lub garażu – liczba takich kolizji zmniejszyła się o 90%.

Również system automatycznego hamowania wykrywający potencjalną kolizję skutecznie poprawia poziom bezpieczeństwa. Z ankiety wynika, że 69% konsumentów zadowolonych jest z działania tego systemu, a statystyka pokazuje o 50% mniej wypadków.

Z układu ostrzegającego o zmianie pasa ruchu zadowolonych jest aż 70% użytkowników, podobnie jak z systemu utrzymującego pas ruchu.

Źródło: Toyota

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę