TRW - nowe funkcje w oprogramowaniu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego

16.8.2011
TRW Automotive wprowadziło szereg nowych, zaawansowanych funkcji wspomagających kierowcę, które mogą być dołączone do oprogramowania elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (ang. EPS - Electrically Powered Steering). Producenci pojazdów mogą wybrać dowolna liczbę funkcji w celu zwiększenia bezpieczeństwa jazdy oraz zmniejszenia liczby popełnianych przez kierowcę błędów.

Mechaniczne i hydrauliczne ograniczenia tradycyjnych układów hydraulicznych hamują możliwość ich udoskonalania. Natomiast jedną z zalet elektrycznych układów wspomagania jest to, że nowe funkcje i ulepszenia mogą być szybko dołączone do oprogramowania, aby umożliwić pożądany efekt. Ponadto, siła wspomagania może być z łatwością różnicowana - pełne wspomaganie przy niższych prędkościach, np. przy parkowaniu, a „sztywniejsze", bardziej sportowe reakcje przy dużych prędkościach, jak na przykład podczas jazdy autostradą -  kierowca sam decyduje o aktywacji wybranych funkcji wspomagania. Elektrycznie wspomagane układy kierownicze mogą być także zaprogramowane tak, by „inteligentnie" reagować w różnych pojazdach i warunkach na drodze - np. w zależności od rodzaju opon, ładunku, czy typu nawierzchni.

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa może być również osiągnięte poprzez integrację elektrycznego wspomagania z innymi systemami w pojeździe. W połączeniu z układem bazującym na kamerze, wspomaganie może pomóc w utrzymaniu pojazdu na zamierzonym pasie ruchu, zapewniając moment obrotowy na kole kierownicy, który prowadzi samochód z powrotem w kierunku środka toru.

Do zaawansowanych funkcji wspomagania opracowanych prze TRW należą:
- Pull Drift Compensation (PDC) - wykrywa czy pojazd jest znoszony na jedną stronę (zarówno z powodu wiatru, czy pochylonej drogi, jak i pod wpływem usterki w zawieszeniu) oraz dokonuje automatycznej korekcji.
- Active Disturbance and Road Shake Compensation - pomaga zredukować drgania na kole kierownicy wywołane nierówną nawierzchnią jezdni lub  nierównomiernym wyważeniem kół.
- Torque Steer Compensation - wykonuje korektę tendencji, która pojawia się w niektórych pojazdach z napędem na przednią oś, do znoszenia samochodu w jedną stronę w czasie dynamicznego przyspieszania.
- Semi Automatic Parking - w połączeniu z czujnikami zbliżeniowymi EPS może „zautomatyzować" trudne parkowanie równolegle.
- Personalization - pozwala na przełączanie między różnymi trybami wspomagania, np. „trybem miejskim", który wymaga mniejszego nakładu siły, a standardowym, w czasie szybszej jazdy, wymagającym większego „czucia" kierownicy
- Arbitration and Limitation - centralna funkcja analizująca nadsyłane przez różne elementy systemu „zapotrzebowanie" na wspomaganie oraz redukująca dostarczony moment obrotowy. Przykładowo, gdy jedna funkcja zostaje włączona, inna będzie wyłączona, by uniknąć negatywnych skutków.
- Variable Ratio - funkcja pozwalająca na zwiększenie „wrażliwości" pojazdu w różnych sytuacjach na drodze.
- Driver Steer Recommendation - zapewnia połączenie z układem hamulcowym w celu dostarczenia do układu kierowniczego dodatkowego momentu obrotowego.

Aktualne informacje na temat firmy TRW Automotive są dostępne w Internecie na stronie: www.trw.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę