TRW wyprodukowało 60 mln sztuk elektrycznego hamulca postojowego

TRW
15.2.2016

Firma ZF TRW ogłosiła niedawno produkcję swojego sześćdziesięciomilionowego elektrycznego hamulca postojowego (EPB), montowanego bezpośrednio na zacisku hamulcowym.

ZF TRW w 2001 roku wprowadziła na rynek system EPB. Początkowo znalazł się on na wyposażeniu marek takich jak Lancia, Audi i VW, następnie również znajdując zastosowanie w pojazdach Renault, Nissan i Daimler, a ostatnio w BMW X4, BMW i8, Jeep Renegade, Fiat 500X, Ford F150, Honda Accord, Nissan Qashqai, Range Rover Evoque i innych. Technologia ta została opracowana w globalnym centrum technicznym ZF TRW
w Koblencji w Niemczech, a obecnie systemy EPB są produkowane także na terenie Ameryki Północnej i Chin.

Elektryczny hamulec postojowy znajduje zastosowanie w samochodach osobowych zarówno w celu utrzymania pojazdu na wzniesieniu, jak i na płaskiej drodze. Tradycyjnie funkcję tę pełnił ręczny hamulec postojowy. W systemie EPB kierowca aktywuje mechanizm hamulca jednym przyciskiem. Klocki hamulcowe są zaciskane na tylnych tarczach za pośrednictwem elektronicznej jednostki sterującej ECU.

W produkcji dzisiejszych pojazdów stosuje się dwa systemy hamulca. Pierwszy, oparty na mechanizmie linki zaciągającej hamulec oraz drugi, oferowany przez ZF TRW, system zintegrowany z zaciskiem EPB. W systemach zintegrowanych zacisk elektrycznego hamulca postojowego stanowi połączenie hydraulicznie uruchamianego hamulca zasadniczego i sterowanego elektrycznie hamulca postojowego. Zespół silnika i przekładni w obudowie wykonanej z tworzywa sztucznego, który przejmuje funkcję hamulca postojowego, jest zamocowany śrubami bezpośrednio do korpusu zacisku hamulcowego. Hamulec postojowy uruchamiany jest przez kierowcę za pomocą przełącznika w pojeździe. Brak konwencjonalnej dźwigni hamulca ręcznego pozwala na uzyskanie dodatkowej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. Dzięki eliminacji linki hamulca, nie występują problemy takie jak jej zamarznięcie lub zużycie mechaniczne, co gwarantuje optymalne działanie hamulca w każdych warunkach.

Poza zapewnieniem funkcji hamulca, system EPB stanowi całkowicie integralną część układu hamulcowego o cechach takich jak szybka aktywacja, wykrywanie zużycia klocków hamulcowych, czy niższy w porównaniu do konwencjonalnych systemów mechanicznych stopień zużycia.

EPB zwiększa bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych. Na przykład, w przypadku awarii systemu hydraulicznego (co jest jedynym powodem konieczności użycia hamulca postojowego podczas jazdy) tylne koła są pulsacyjnie hamowane w celu uniknięcia ciągłego zablokowania ich, a tym samym powstania ryzyka utraty kontroli nad pojazdem, spowodowanej zblokowaniem kół tylnej osi.

Ponadto, funkcja hill-hold, której zadaniem jest uruchomienie hamulca w celu zapobiegania stoczenia się pojazdu podczas ruszania na pochyłości, może być oparta na systemie EPB. Przykładem jest jazda w zatłoczonym wielopoziomowym parkingu. Gdy pojazdy poruszają się wolno, a kierowca musi się zatrzymać na stromym podjeździe, ponowne płynne ruszenie pod górę buwa trudne. Jednak EPB rozwiązuje ten problem, gdyż jest wyposażony w system asystenta ruszania. Ten automatycznie zwalnia hamulec postojowy, gdy silnik zapewnia wystarczający moment obrotowy, aby samochód mógł bezpiecznie ruszyć. Ponadto, w mało prawdopodobnym przypadku zgaśnięcia silnika, gdy samochód miałby zacząć się staczać, system wykrywa to i automatycznie aktywuje hamulec postojowy.

Źródło: TRW

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę