Ulepszony system EMD Start/Stop do silników e-HDI koncernu PSA.

2.3.2011
Silniki diesla PSA działające w trybie start/stop zwane e-HDI, posiadają napędzany paskiem układ rozrusznika-alternatora. Jego zastosowanie umożliwia obniżenie emisji CO2 o średnio 5 g na kilometr oraz do 15% w zatłoczonym ruchu miejskim. Rozrusznik-alternator został opracowany przez firmę Valeo i jest napędzany najnowszym paskiem Micro-V® MT5+ firmy Gates.

Specjalna konstrukcja paska Micro-V® dostosowana do przenoszenia wysokich momentów obrotowych została wykonana tak, aby spełnić wymagania stawiane podczas rozruchu silnika. Dzięki poprawie przyczepności materiału oraz wprowadzeniu nowej formuły mieszanki gumy EPDM i układu aramidowych kordów wzmacniających zostało zwiększone dopuszczalne obciążenie paska. Uzyskana dzięki temu wytrzymałość paska wynosi 600 000 rozruchów.

Firma Gates opracowała również dwa napinacze przeznaczone do tego układu. Ich specjalna konstrukcja ma na celu zapewnienie niskiego poziomu naprężenia paska, aby uzyskać wysoką wydajność i minimalne straty związane z tarciem występującym w układzie paska napędowego. W rezultacie kierowca odczuwa natychmiastowy, bezgłośny i pozbawiony drgań ponowy rozruch silnika, który jest dwa razy szybszy niż pierwszy rozruch silnika uzyskany za pomocą kluczyka.
Firma Gates już w 2004 r. dostarczała rozwiązania do pierwszego europejskiego układu start/stop stosowanego w silnikach benzynowych o pojemności 1,4l. Citroën C3 był pierwszym modelem samochodu, który został wyposażony w technologię EMD start/stop firmy Gates, umożliwiającą uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa od 6% do 10%, a nawet do 20% w ruchu miejskim.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę