Wymiana wahacza

Delphi
18.4.2016

Elementami łączącymi wahacze z punktami mocowania w nadwoziu samochodowym zazwyczaj są tuleje metalowo-gumowe. Teoretycznie ciężko popełnić błąd podczas ich wymiany, ale zdarza się, że jedno niedopatrzenie może doprowadzić do ich przedwczesnego zużycia.

Najczęstszym błędem popełnianym podczas wymiany wahaczy jest dokręcanie śrub mocujących tuleje metalowo-gumowe na uniesionym samochodzie, kiedy zawieszenie nie jest obciążone. Niepoprawne dokręcenie mocowań doprowadziło do nadmiernego obciążenia tulei, tworząc rozdarcia w elemencie gumowym i wywołując awarię tulei.

Wahacz samochodu w pozycji pracy. Na schemacie pokazane są jego skrajne wychylenia.

Podczas naprawy zawieszenia, polegającej na wymianie wahacza lub innego elementu łożyskowanego za pomocą tulei metalowo-gumowych, warto skorzystać z poniższych wskazówek, aby uniknąć błędów podczas montażu:

  • Gdy tylko jest to możliwe, dokonuj naprawy na czterokolumnowym podnośniku, korzystając z belek poprzecznych podtrzymujących pojazd. Przy unoszeniu jednej osi pojazdu należy założyć kliny pod koła, by unieruchomić pojazd.
  • Zawsze należy korzystać z nowych śrub i nakrętek montażowych, tam gdzie są przewidziane. Konieczne jest także skontrolowanie, czy wszelkie montażowe mechanizmy blokujące, takie jak nakrętki „Nyloc”, zostały wymienione.
  • Wszystkie połączenia śrubowe należy dokręcać z momentem zalecanym przez producenta.
  • Gdy wahacz mocowany jest za pomocą tulei poziomych, dokręcenie śrub tulei należy przeprowadzić, gdy pojazd znajduje się na naturalnej wysokości jazdy, tj. gdy stoi na kołach, a zawieszenie jest pod obciążeniem.
  • Nigdy nie należy dokręcać śrub, gdy pojazd jest uniesiony. Doprowadzi to do nadmiernego „skręcenia” tulei, gdy pojazd zostanie ponownie ustawiony na normalnej wysokości jazdy, a na zawieszenie zadziała obciążenie. W konsekwencji dojdzie do przedwczesnej awarii tulei.
  • W przypadku wątpliwości, przed podjęciem jakichkolwiek działań powinno się sprawdzić dane zawarte w instrukcji warsztatowej producenta.

Co się stanie po niewłaściwym zamocowaniu tulei?

Po nieprawidłowym montażu tulei będzie ona podlegała nadmiernemu naprężeniu, co doprowadzi do pęknięć i rozdarć elementu gumowego. Może się to zdarzyć po niedługim czasie od wymiany, a niekiedy od razu po postawieniu pojazdu na kołach. Tuleja dokręcona na podniesionym zawieszeniu, po opuszczeniu pojazdu będzie tak napięta, że może dojść do odwulkanizowania się gumy od wewnętrznej tulejki metalowej, co doprowadzi do bardzo szybkiego powstania luzu.

Uszkodzona tuleja metalowo-gumowa. Przyczyną uszkodzenia jest najprawdopodobniej dokręcenie wahacza na uniesionym samochodzie.

 

Warto wiedzieć
Tuleja metalowo-gumowa (RTM)
• Pomiędzy tuleją wewnętrzną i zewnętrzną znajduje się guma.
• Tuleje RTM nie działają jak zwykłe łożyska. Pomiędzy powierzchniami nie zachodzi żadne tarcie.
• W trakcie ruchu pojazdu tuleja zewnętrzna obraca się względem tulei wewnętrznej,

Źródło: Delphi

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę