Zlikwidowano dopiero co wprowadzone kary za przekręcanie liczników samochodowych

Pixabay
23.5.2019

Na początku maja została ogłoszona ustawa, która nakładała karę od 3 miesięcy do 5 lat więzienia za manipulowanie licznikami aut. Z tego powodu Związek Dealerów Samochodów wystosował otwarty list do firm i osób fałszujących wskazania liczników. Okazuje się jednak, że ustawodawca popełnił pomyłkę, przez którą nowe przepisy zostały usunięte.

Wydajnie

Zarówno czyściwa wielokrotnego użytku, jak i mata olejowa umożliwiają szybkie i niezawodne usuwanie lub bezpieczne usuwanie lub gromadzenie zanieczyszczeń, takich jak oleje, farby, rozpuszczalniki i smary, ponieważ te dwa produkty:

    • mają dobre właściwości ssące i czyszczące,

Przepisy dotyczące manipulowania licznikami zostały zawarte w art. 306a Kodeksu Karnego i ogłoszone 10 maja bieżącego roku, więc nie zdążyły jeszcze wejść w życie (miały zacząć obowiązywać od 25 maja br.). Znowelizowane przepisy nie zostały jeszcze uwzględnione w obecnym, jednolitym tekście Kodeksu Karnego i wygląda na to, że nikt w Sejmie nie pamiętał, że jednostka redakcyjna "306a" jest już zajęta. W ubiegłym tygodniu Sejm w art. 306a Kodeksu Karnego wpisał zupełnie inną normę dotyczącą kar za pedofilię. W efekcie przepis dotyczący oszustw licznikowych został wyrzucony z Kodeksu.

Głęboko wierzę, że fatalna zmiana, którą właśnie wprowadzono do nowelizacji Kodeksu Karnego, jest pomyłką i przeoczeniem, a rzeczywiste zmiany, które wprowadzają surowe kary za manipulowanie licznikami w samochodach zostaną utrzymane, ponieważ chronią polskich kierowców przed nieuczciwymi handlarzami używanymi autami. Jeśli nie, Polacy nadal będą płacili za oszukane pojazdy. W ciągu ostatnich dwóch lat Grupa AAA AUTO aktywnie uczestniczyła w dyskusji na temat karania za manipulowanie licznikami kilometrów. Polska wdrożyła jedną z najsilniejszych metod przeciwdziałania oszustom wśród krajów Grupy Wyszehradzkiej. Manipulowanie licznikami kilometrów to największe oszustwo w Europie, które kosztuje każdego roku miliardy euro. Uważam jednak, że nowe prawo to dopiero pierwszy krok. Teraz należy nawiązać współpracę na poziomie europejskim, dzieląc się historią liczników ze wszystkimi krajami, aby żadne samochody nie mogły być poddawane oszustwu podczas handlu międzynarodowego. Największym problemem wciąż pozostaje import samochodów z Zachodu na Wschód, których liczniki już zostały cofnięte i zarejestrowane w krajach importu, co w rzeczywistości legalizuje to przestępstwo – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Co roku miliony konsumentów w Unii Europejskiej podczas zakupu samochodu używanego mają do czynienia z cofniętym licznikiem kilometrów. Zgodnie z ostrożnymi szacunkami Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. Nieskomplikowana czynność i niewystarczające prawodawstwo czynią ze zmniejszania przebiegu samochodu łatwy sposób na duży zarobek. A ten sięga tysięcy euro na jedno auto. Większość państw stworzyła już swoje systemy walki z tymi oszustwami. Działają jednak tylko przy założeniu, że pojazd ciągle znajduje się w państwie pierwszej rejestracji. Standardowa praktyka to sprzedaż za granicę – właśnie wtedy najczęściej dochodzi do manipulacji historią pojazdu.

Według ekspertów AAA AUTO aż 80 proc. aut używanych z importu może mieć cofnięte liczniki. W 2018 r. zostało sprowadzonych do Polski ponad 1 mln takich samochodów (1.003.290 aut), co oznacza wzrost o 7% w stosunku do 2017 roku. Za 97% importu odpowiadają osoby prywatne. W skali roku oznacza to ogromny napływ aut z cofniętymi licznikami.

Źródło: AAA Auto

  • są solidne i skuteczne,
  • bardzo szybko wchłaniają płyny.

Klient może wybierać spośród czterech kategorii czyściw, które są dostosowane do danego zastosowania. Wysokiej jakości czyściwa wielokrotnego użytku tkane są ze specjalnych rodzajów przędzy. Dzięki temu są one niezwykle chłonne i w dużej mierze pozbawione kłaczków. Wchłaniają ciecze w ilości nawet dwa i pół raz większej niż same ważą.

Mata olejowa całkowicie wchłania skapujące ciecze. Są one pochłaniane przez zewnętrzną powierzchnię maty olejowej, a następnie bezpiecznie i czysto przechowywane w rdzeniu ssącym wykonanym ze specjalnej włókniny. W ten sposób powierzchnia zewnętrzna maty pozostaje sucha.

Ekonomicznie

Wszystkie produkty firmy MEWA oferowane są w ramach tzw. pełnej usługi. Oznacza to, że najpierw dostarczane są czyste produkty tekstylne (czyściwa lub maty olejowe), następnie od klienta odbierane są zabrudzone produkty, po ich wypraniu czyste już produkty ponownie wysyłane do klienta. MEWA przyjmuje na siebie wszystkie zobowiązania, wynikające z przepisów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Takie rozwiązanie jest bardzo ekonomiczne, ponieważ użytkownik może zaoszczędzić czas i wysiłek związany z zamawianiem, magazynowaniem i logistyką i tym samym może się skoncentrować na swojej zasadniczej działalności.

Ekologicznie

Zarówno czyściwa, jak i maty olejowe mogą być używane wielokrotnie. Przestrzegając ustawowych wymogów w zakresie ochrony środowiska i utylizacji, czyściwo można prać na przykład do 50 razy, a następnie przekazać czyste już szmatki użytkownikowi. Dzięki termicznemu recyklingowi wypłukanych zanieczyszczeń - głównie są to zużyte oleje pozyskane z czyściw - MEWA pokrywa do 80% zapotrzebowania na energie niezbędną dla eksploatacji linii suszących i piorących w procesie prania tekstyliów przemysłowych.

Dostawca usług tekstylnych zajmuje się całą logistyką, czyli odbiorem, praniem, dostawą. Klient nie musi już troszczyć się o wypełnianie odpowiednich dokumentów i pozbywanie się zużytych odpadów. MEWA przyjmuje wszystkie te zobowiązania na siebie. Klient otrzymuje od firmy MEWA potwierdzenie, że czyściwa nie są odpadem, a więc nie podlegają przepisom ustawy o odpadach.

Myjka do czyszczenia części Bio-Circle, którą firma MEWA oferuje w ramach pełnej usługi, szybko usuwa mocno przywierające do powierzchni części oleje, chłodziwa, wosk i smary. Płyn czyszczący nie zawiera żadnych rozpuszczalników chemicznych, ale czyści na bazie naturalnych mikroorganizmów. Powodują one biologiczny rozkład zanieczyszczeń. Brak jest emisji lotnych związków organicznych. Te ekologiczna myjka różni się zatem od konwencjonalnych stołów z pędzlem do czyszczenia na zimno.

Źródło: Informacja prasowa MEWA Textil-Management

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę