Nowa fabryka we Wrześni, przejęcie TRW Automotive, zamknięcie fabryki Opla to wybrane wydarzenia, które wpłynęły na obraz sektora motoryzacyjnego w minionym roku.
Motobranża to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki: nowe inwestycje, rekordowe wartości eksportu, a przy tym wzrost zatrudnienia.
W całym regionie przychody firm motoryzacyjnych wzrosły o 12,9 proc. cały sektor wyrobów przemysłowych rozwijał się w tempie 7,4 proc.
Ostateczna wersja rozporządzenia w sprawie redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych, określającego cele na lata 2025 i 2030, które zostały narzucone branży przez państwa członkowskie UE i Parlament Europejski, spotkała się z krytyką europejskich organizacji zrzeszających producentów samochodów, w tym także Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Spadek wartości produkcji z 20 do 14 miliardów euro, utrata 55 tysięcy miejsc pracy i niższa o 2 miliardy euro wartość eksportu - takich konsekwencji spodziewa się branża części motoryzacyjnych, jeżeli wejdą w życie unijne propozycje zmniejszenia emisji CO2 przez nowe samochody.
Motoryzacja jest jedną z branż, które w największym stopniu przyczyniają się do wzrostu polskiego PKB oraz eksportu. Taka sytuacja jest wynikiem aktywności nie tylko międzynarodowych koncernów, ale również polskich producentów, którzy zagospodarowali konkretne nisze.
W internecie można kupić dosłownie wszystko – także samochody i inne środki transportu. Motoryzacja wciąż jest tradycyjną gałęzią przemysłu, jednak kanały sprzedaży są już przestarzałe, natomiast potencjał drzemiący w internecie i cyfryzacji jest niewykorzystany. Szymon Włochowicz, dyrektor działu realizacji usług, członek zarządu Hicron, twierdzi, że procesy sprzedaży muszą zostać poddane cyfryzacji, ponieważ klienci przyzwyczaili się już do kanałów internetowych i mobilnych.
Problem z (nazbyt) szybko zmieniającym się klimatem jest globalny, przedsiębiorstwa modyfikują więc swoje plany rozwojowe do nowych norm i obostrzeń.
Polska gospodarka w dużym stopniu opiera się na motoryzacji, która jest odpowiedzialna aż za 8% naszego PKB. Nic więc dziwnego, że dystrybutorzy części samochodowych optymistycznie patrzą w przyszłość.
Jaki był mijający rok z perspektywy całej branży motoryzacyjnej i jej poszczególnych sektorów? Co było motorem napędowym zmian w 2023 r.?
Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych spodziewają się wzrostu przychodów w 2019 roku, a większość uważa, że elektromobilność najbardziej zmieni branżę – o tych i innych istotnych tematach dla sektora motoryzacyjnego rozmawiali uczestnicy XIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, największego wydarzenia branży w Polsce.
W czerwcu br. ruszyła budowa fabryki Mercedesa w Jaworznie na Dolnym Śląsku. Wraz z budową wystartowała rekrutacja pracowników. Do pracy w tej fabryce potrzebnych jest kilkaset osób.
Rosnący popyt na wykwalifikowanych pracowników jest ściśle związany z nowymi, zapowiedzianymi lub już realizowanymi, projektami inwestycyjnymi w branży.
Ochrona środowiska to ostatnio bardzo modne zagadnienie. W wielu miejscach możemy zobaczyć różnego rodzaju przedmioty, hasła z przedrostkiem „eko”. Chętnie podkreślamy, że dbamy o środowisko, począwszy od sortowania odpadów, poprzez wszystkie etapy działalności, aż po przyjmowanie lub oddawanie zużytych wyrobów do ponownego przetworzenia.
Rynek elektromobilności nie rozwinie się bez aktywnego wsparcia państwa i dialogu z branżą. Cele są ambitne, bo według rządowych dokumentów, już w 2020 ro. po polskich drogach ma jeździć niemal 80 tys. pojazdów elektrycznych (obecnie jest ich niecałe dwa tysiące) i działać ponad 6 tysięcy punktów ładowania (dzisiaj jest ich ok. 150). Z pomocą przychodzi branża, która wskaże administracji kluczowe bariery i najlepsze praktyki rozwoju rynku.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu