Rozwój jazdy autonomicznej zmienia krajobraz technologii transportu w sposób tak dynamiczny, że jest porównywany do przełomowych zmian na „Dzikim Zachodzie”.
Samochody komunikujące się i jeżdżące bez angażowania kierowcy znaliśmy do tej pory tylko z filmów. To się zmieni. Codziennie w mediach branżowych można znaleźć informacje o pojazdach autonomicznych czyli takich, którym do jazdy nie jest potrzebna ani kierownica, ani… kierowca.
Podczas gdy świat przygotowuje się na wprowadzenie pierwszej generacji w pełni autonomicznych pojazdów, DENSO zaprojektowało na nowo swój system EPS.
Spółka Stellantis oficjalnie ogłosiła sfinalizowanie przejęcia aiMotive, czyli wiodącego producenta oprogramowania do autonomicznej jazdy i zaawansowanych systemów sztucznej inteligencji.
Ciężarówka przemieszcza się bez kierowcy. Obrazy z kamer, umieszczonych na pojeździe, analizuje sieć neuronowa. Jeszcze do niedawna byłby to fragment scenariusza filmu science fiction. Obecnie jest to rzeczywistość, którą tworzą firmy informatyczne działające w branży automotive. Jedną z nich jest GlobalLogic Polska.
Pojawienie się na rynku pojazdów elektrycznych i autonomicznych ma przełożenie nie tylko na sektor automotive, lecz także na branżę oponiarską. Coraz bardziej zaawansowane technologicznie samochody wymuszają wprowadzanie kolejnych przełomowych rozwiązań. Już w tej chwili opony nowej generacji są w stanie wydłużyć zasięgi samochodów elektrycznych o blisko 20%, zredukować hałas czy zapewnić szczelność opony po jej uszkodzeniu. Za kilka lat na rynku pojawią się takie, które będą się komunikować z pojazdem i informować np. o zagrożeniu na drodze.
Od odpowiednich ram prawnych, przez kwestie etyczne, aż po odpowiedzialność cyfrową: badanie „SocAIty” 2021 przeprowadzone w ramach inicjatywy &Audi Initiative analizuje szeroko pojęty społeczny wymiar jazdy autonomicznej. Czołowi eksperci z Europy, USA i Azji wypowiadają się na ten temat z różnych perspektyw, inicjując w ten sposób dyskusję na temat mobilności przyszłości.
TomTom RoadCheck pozwala producentom samochodów decydować o tym, w jakich miejscach aktywacja funkcji automatycznej jazdy pojazdów będzie bezpieczna dla kierowców.
Zanim komputer na dobre przejmie kontrolę nad samochodem, konieczne jest stworzenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności kierowcy i producenta. Tego typu ustawa właśnie powstaje w Niemczech.
Projekt evolvAD, którego celem jest zwiększenie możliwości wprowadzenia systemów autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii oraz techniczne wsparcie przygotowania łańcucha dostaw do masowego wdrożenia tych systemów, będzie polegał na intensywnym testowaniu skomunikowanych i autonomicznych pojazdów (Connected and Autonomous Vehicles, CAV) na różnego rodzaju drogach, zarówno w miejskich strefach zamieszkania, jak i na terenach wiejskich.
Już niedługo będziemy poruszać się, wykorzystując napęd elektryczny lub chociaż wspierając się nim w momentach, kiedy nie będzie możliwe napędzanie samochodu silnikiem spalinowym.
Warsztaty i punkty napraw mogą korzystać z szerokiego asortymentu łożysk kół wszystkich generacji oraz odpowiednich kompletnych zestawów w jakości MEYLE-ORIGINAL, dla wszystkich popularnych modeli.
Goodyear rozszerzył integrację swojej technologii SightLine z systemem autonomicznej jazdy ciężarówek Gatik, umożliwiając im bezpieczniejszą, bardziej przewidywalną i efektywniejszą jazdę.
O przestępczym potencjale samochodów autonomicznych. Czy pojazdy autonomiczne niosą za sobą świetlaną przyszłość czy też istotne zagrożenie?
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu