Delphi i Mobileye przeprowadzą na Targach CES 2017 najbardziej skomplikowaną demonstrację jazdy zautomatyzowanej w świecie rzeczywistym.
Po centrum Łodzi mogą w roku 2020 kursować autonomiczne pojazdy bez kierowców, przewożące pasażerów wzdłuż ulicy Piotrkowskiej.
Wdrożenie w życie wizji autonomicznych pojazdów to nie tylko wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego i dostawców niezbędnych technologii, ale również ważne zadanie dla instytucji tworzących prawo w Unii Europejskiej.
Gesty ręki, ruchy głową, czy uniesiony kciuk, to powszechnie używane sygnały pomiędzy kierowcami, pieszymi i rowerzystami, upewniające wszystkich uczestników ruchu, co do ich zamiarów. Ale jak autonomiczne samochody bez kierowcy mają komunikować się ze wszystkimi dookoła? Ford właśnie testuje nowy system, który pomoże pojazdom autonomicznym komunikować się z pieszymi.
Choć jeszcze kilka lat temu wydawało się, że autonomiczne pojazdy lada moment zdominują nasze drogi, to ich powszechne wdrożenie może nastąpić nieco później niż pierwotnie zakładano.
Na naszych oczach dokonują się przełomowe zmiany w motoryzacji. Zarówno wielkie koncerny, obecne na rynku od wielu lat, jak i nowo powstające, ambitne startupy, uczestniczą w wyścigu technologicznym, którego celem jest stworzenie pierwszego, w pełni autonomicznego samochodu.
Hyundai Motor i Motional w nowym filmie z Las Vegas prezentują zaawansowane funkcje pojazdu Robotaxi opartego na IONIQ 5.
Wczoraj w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” zorganizowana w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju. Audi, jako jeden z czołowych na świecie koncernów rozwijających technikę autonomicznej jazdy, zaprezentowało podczas tego wydarzenia specjalny model Audi A7 Sportback, zwany „Bobby”.
Kamery termowizyjne montowane obecnie w luksusowych samochodach pozwalają wychwycić obecność obiektu na drodze z odległości nawet 200 metrów, zapewniając kierowcy niemal trzykrotnie więcej czasu na reakcję niż zwykłe reflektory.
Samochody autonomiczne „widzą” świat w perspektywie 360 stopni. Dla nich rzeczywistość składa się z milionów punktów wygenerowanych przez czujniki i komputery. Maszynom nie przeszkadzają ciemności, bo mogą „widzieć” w podczerwieni, nie przeszkadza im też mgła, bo „obserwują” z pomocą radaru. Nie potrącą pieszego czy rowerzysty, bo rozróżniają temperatury otaczających obiektów.
Wysoce zautomatyzowane i zdefiniowane programowo pojazdy oraz cyfrowe usługi przyszłości, wymagają silnej sieci i wymiany dużych ilości danych. Platforma ProConnect firmy ZF łączy pojazdy z chmurą i infrastrukturą drogową.
O przestępczym potencjale samochodów autonomicznych. Czy pojazdy autonomiczne niosą za sobą świetlaną przyszłość czy też istotne zagrożenie?
Era ciężarówek autonomicznych ruchu dalekobieżnego zbliża się wielkimi krokami. Wraz z nią pojawią się zarówno wyzwania, jak i możliwości przeprojektowania wnętrza autonomicznych pojazdów, aby służyły nowym funkcjom i czynnościom osób je obsługujących.
Zanim komputer na dobre przejmie kontrolę nad samochodem, konieczne jest stworzenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności kierowcy i producenta. Tego typu ustawa właśnie powstaje w Niemczech.
Według prognoz Instytutu Transportu Samochodowego autonomiczne samochody wyjadą na polskie drogi ok. 2030 r. Do tego czasu prace nad sztuczną inteligencją będą dotyczyć głównie obszaru bezpieczeństwa.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu