Jak poprawnie wymienić elementy zawieszenia

Jak poprawnie wymienić elementy zawieszenia KYB
15.2.2023

Prezentujemy istotne informacje dotyczące zasad postępowania podczas montażu amortyzatorów, sprężyn zawieszenia oraz górnych zestawów montażowych przedstawione przez firmę KYB.

 

Mocowanie tłoczyska

Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia uszczelniacza olejowego amortyzatora oraz wycieku oleju jest uszkodzenie mechaniczne tłoczyska podczas montażu. Nie należy używać szczypiec nastawnych ani zaciskowych oraz innych nieodpowiednich narzędzi do blokowania tłoczyska bezpośrednio na jego powierzchni podczas dokręcania nakrętki mocującej. Ostre krawędzie zastosowanych narzędzi mogą zarysować gładką, chromowaną powierzchnię, co może spowodować uszkodzenie pierścieni uszczelniających i wyciek oleju.

Większość amortyzatorów ma na tłoczysku specjalne podcięcie, które znajduje się tuż pod gwintem. Zastosowanie płaskiego klucza umożliwi jego zablokowanie podczas dokręcania nakrętki mocującej.

Używaj nakrętek dostarczonych w zestawie

Nakrętki są istotnym elementem w zabezpieczeniu połączeń gwintowanych. Jeżeli nowa nakrętka została dostarczona z nowym amortyzatorem, należy jej użyć podczas montażu. Coraz częściej stosuje się nakrętki samokontrujące, które mają specjalną, zabezpieczającą przed odkręceniem wkładkę z tworzywa sztucznego. Ponowne wykorzystanie i dokręcenie nakrętki jest niedozwolone, ponieważ wibracja może spowodować jej niekontrolowane odkręcenie/poluzowanie w trakcie jazdy samochodem.

Wymiana wkładów amortyzatora

Przy wymianie amortyzatorów zaleca się również wymianę osłon. Podczas montażu nowych wkładów nie należy do nich wlewać wody ani innych płynów. Warto upewnić się także, czy w starych obudowach amortyzatorów nie znajduje się żadna ciecz. Nie zaleca się montażu amortyzatorów bez osłon, ponieważ ich brak przyspieszy korozję i spowoduje szybsze zużycie zamontowanych elementów.

Pozycja górnych zestawów montażowych 

Podczas demontażu kolumny amortyzatora zaleca się oznaczenie części zawieszenia wchodzących w jej skład. Celem takiego działania jest zapewnienie prawidłowego położenia i kolejności montażu elementów, które będą używane ponownie. Określa się to jako „pozycja zegarowa”. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe ułożenie zwoju sprężyny na górnym zestawie montażowym, aby upewnić się, że montaż został przeprowadzony prawidłowo zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Wysokość amortyzatora

Czasami zdarza się, że nowy amortyzator może mieć inną wysokość tłoczyska niż ten, który został wymontowany z pojazdu. Powodem takiej sytuacji może być zastosowanie w amortyzatorze przez producenta (szczególnie w nowszych modelach pojazdów) wewnętrznej sprężyny ruchu odbicia oraz brak odboju w produkcie OE, który w celu obniżenia kosztów mógł zostać usunięty w procesie produkcyjnym. W niektórych przypadkach do zamontowania górnego zestawu montażowego konieczne jest zastosowanie specjalistycznego narzędzia do montażu. Jest to również wymagane w przypadku wielu komponentów OE. Jeśli część została wybrana z katalogu na podstawie dokładnych specyfikacji pojazdu, można ją bezpiecznie zamontować.

Prawidłowy moment dokręcania

Nie należy używać pneumatycznego ani elektrycznego klucza udarowego do dokręcania górnej nakrętki trzpienia tłoczyska. Może to spowodować przekroczenie zalecanej wartości momentu siły dokręcania i doprowadzić do uszkodzenia gwintu tłoczyska amortyzatora. Tłoczysko należy zablokować przy użyciu odpowiedniego klucza lub narzędzia w specjalnie wykonanym podcięciu. Podczas dokręcania należy użyć klucza dynamometrycznego ustawionego zgodnie ze wskazaniami producenta pojazdu. Specyfikacje można znaleźć m.in. w aplikacji KYB Suspension Solutions. Końcowe dokręcanie zalecanym momentem siły powinno być przeprowadzone przy zawieszeniu dociążonym masą pojazdu (gdy auto stoi na kołach).

Wymiana parami

Aby zapewnić właściwe działanie amortyzatorów, bezpieczne prowadzenie pojazdu i kontrolę nad nim, zaleca się wymianę amortyzatorów zawsze parami na jednej osi. Gdy parametry pracy oraz charakterystyki tłumienia amortyzatorów różnią się znacznie po obu stronach pojazdu, może to wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy. Zwiększenie przechyłów nadwozia i brak stabilizacji mogą bowiem doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Wraz z wymianą amortyzatorów zaleca się wymianę elementów współpracujących w kolumnie MacPhersona, takich jak sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne.

Przepompowanie amortyzatora (odpowietrzenie)

Czasami zdarza się, że nowy amortyzator może zostać zdiagnozowany jako uszkodzony, podczas gdy w rzeczywistości wystarczy go tylko „przepompować”. Amortyzatory są zwykle składowane i transportowane w opakowaniach kartonowych w pozycji poziomej. Może to powodować mieszanie się gazu i oleju hydraulicznego w amortyzatorze. W cylindrze roboczym mogą wówczas powstawać poduszki powietrzne, które będą miały wpływ na pracę oraz siły tłumienia amortyzatora. Aby tego uniknąć, zaleca się „przepompowanie” amortyzatora w pozycji pionowej poprzez wciskanie i wyciąganie jego tłoczyska 4–5 razy. Czynność ta jest wykonywana w celu odpowietrzenia amortyzatora.

Ustawianie geometrii

Zależnie od konstrukcji pojazdu po wymianie amortyzatorów zaleca się kontrolę i ustawienie geometrii zawieszenia. Amortyzatory mają wpływ na zbieżność i prowadzenie, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu i specyfikacjami producenta.

Na podstawie informacji z firmy KYB

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę