Zużyte amortyzatory w zimie

17.12.2014

Dla wielu klientów nadejście zimy oznacza zwiększoną czujność względem zagrożeń czyhających na pokrytych śniegiem i lodem drogach.

Mogą sobie oni jednak nie zdawać sprawy z dodatkowego zagrożenia mogącego czaić się wewnątrz ich pojazdów, to jest jednego lub kilku zużytych amortyzatorów.

Amortyzatory odgrywają istotną rolę w zachowywaniu mocnej przyczepności opon pojazdu do powierzchni drogi, w całym szeregu różnorodnych sytuacji, w tym prowadzenia pojazdu w potencjalnie niebezpiecznych warunkach zimowych panujących w wielu regionach Europy. Jednakże, niezadawalający stan techniczny amortyzatorów może doprowadzić do odbijania się opon oraz kół od powierzchni drogi, co przekłada się na oczywiste upośledzenie przyczepności.

“Przed nadejściem zimy wielu właścicieli pojazdów troszczy się o stan techniczny opon. Chcą mieć pewność, że opony w ich pojazdach mają wystarczająco głęboki bieżnik, co odpowiada za stabilną przyczepność do powierzchni drogi. W sytuacji, gdy opona nie trzyma się drogi, przestaje ona pełnić swe zadania, co w efekcie może rzutować niekorzystnie na możliwości hamowania oraz sprawowania kontroli nad pojazdem.” - zdradza Andrzej Gajdziński, Regional Manager z firmy Tenneco, produkującej amortyzatory oraz komponenty układu zawieszenia Monroe®.

Oprócz przyczyniania się do sprawniejszego hamowania pojazdu, amortyzatory współpracują z innymi, ukrytymi wewnątrz samochodu komponentami, co przekłada się na bezpieczne manewrowanie pojazdem i jego stabilność. Amortyzatory kontrolują przenoszenie się ciężaru pojazdu ze strony na stronę podczas skręcania oraz z części tylnej na przednią podczas gwałtownego hamowania. Nadmiernie przemieszczanie się środka ciężkości – szczególnie podczas pokonywania zakrętów – może zwiększyć prawdopodobieństwo poślizgu pojazdu i potencjalnie doprowadzić do wypadku.

Jak większość komponentów układu kierowniczego i zawieszenia, amortyzatory oraz sprężyny zużywają się z różną prędkością, w zależności od sposobu prowadzenia samochodu, obciążenia pojazdu, warunków na drodze oraz innych czynników. Z uwagi na fakt, iż zużycie amortyzatorów przebiega stopniowo, staje się niejednokrotnie trudne do zauważenia, Tenneco zaleca, aby stan amortyzatorów i sprężyn był kontrolowany przez wyspecjalizowanego pracownika warsztatu po każdych przejechanych 80 000 km, a także przy każdorazowej wymianie opon, remoncie hamulców i/lub podczas ich regulowania.

“Układy amortyzatorów zaliczamy do komponentów bezpieczeństwa, które pozwalają na bardziej komfortową oraz kontrolowaną jazdę.” - mówi Andrzej Gajdziński, “Najważniejszą rolą amortyzatorów jest dbanie o bezpieczeństwo kierowców. Dla właścicieli pojazdów oraz obsługujących ich warsztatów niezwykle istotnym obowiązkiem jest wymiana zużytych komponentów zanim zostanie podjęta próba prowadzenia pojazdu w trudnych warunkach.”

Aby uzyskać więcej informacji o amortyzatorach i sprężynach, prosimy o skontaktowanie się z Państwa dostawcą usług motoryzacyjnych lub o odwiedzenie strony www.monroe.com.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę