Ciągłe kompozyty termoplastyczne wzmacniane włóknami mogą być alternatywą dla metali, np. przy produkcji seryjnej elementów konstrukcyjnych.
Ekologia to dziś główny motor napędowy wszelkich zmian w motoryzacji. Jednak nie obejmuje on tylko prac nad nowymi, coraz bardziej czystymi układami napędowym. Studenci z Politechniki w Eindhoven stworzyli na przykład pierwszy niemal w całości biodegrowalny pojazd.
Od pewnego czasu, oprócz tradycyjnych tworzyw sztucznych, w przemyśle samochodowym stosuje się tworzywa wzmacniane włóknami wykonanymi z różnych materiałów, czyli laminaty.
Dach, maska silnika czy klapa bagażnika z włókna węglowego dziś już tak nie szokują. Spotykane są całe nadwozia wykonane z włókien węglowych.
Dodatkowych kilogramów nie lubią nie tylko kobiety. Również w motoryzacji są one niemile widziane, gdyż przyczyniają się do wzrostu spalania, zwiększonej emisji CO2 i gorszych osiągów. Dlatego też producenci samochodów cały czas poszukują rozwiązań, które pozwoliłyby im zmniejszyć masę aut bez uszczerbku dla pozostałych właściwości.
Polska spółka Play Holding pracuje nad projektem lekkiego, a zarazem wytrzymałego samochodu wykonanego z kompozytów. Masa własna tego elektrycznego pojazdu e-VAN wyniesie ok. 600 kg, co przełoży się na większą wydajność i oszczędności w porównaniu do konwencjonalnych konstrukcji.
Wodór stanowi nadzieję w kontekście transformacji energetycznej i mobilności, jednak w połączeniu z tlenem tworzy mieszaninę wybuchową, dlatego wymaga ścisłych środków ostrożności podczas jego użytkowania. Obecnie pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi przewożą wodór w postaci gazowej w specjalnych zbiornikach ciśnieniowych.
BASF zaprezentuje się na Targach JEC w Paryżu.
O przykładach stosowania kompozytów drewnopochodnych w motoryzacji opowiadają eksperci JAF Polska – Grzegorz Skarżyński i Iza Jarosik.
Firma BOGE Elastmetall GmbH w ścisłej współpracy z LANXESS High Performance Materials (HPM) opracowała pedał hamulca wykonany w całości z tworzywa sztucznego.
Oferta obejmuje paski rozrządu i paski pomocnicze przeznaczone do sportów motorowych.
Liczba zarejestrowanych na świecie samochodów przekroczyła niedawno miliard. Część spośród tych, które wyjeżdżają na drogi, zastępuje pojazdy złomowane.
Wielu mogłoby się wydawać, że pomysł na stosowanie drewnianych konstrukcji w samochodach zniknął wraz z ostatnią Syrenką zaprojektowaną w zakładach FSO w latach 60. Tymczasem producenci najnowocześniejszych modeli samochodów – przede wszystkim dostawczych i naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych – wciąż wykorzystują kompozyty drewnopochodne, aby pojazdy te były jak najbardziej uniwersalne i funkcjonalne.
Troska o poszukiwanie ekologicznych rozwiązań zdominowała niemal wszystkie dyskusje dotyczące przemysłu. Zmiany rozpoczynają się nie od międzynarodowych korporacji, a od rozwiązań wdrażanych na niewielką skalę przez firmy rodzinne.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu