Wymiana sprzęgła i koła zamachowego w samochodach VW i Škoda może skutkować problemami z działaniem skrzyni biegów DSG. Bywają przypadki, że sama adaptacja nie przynosi odpowiedniego rezultatu, ponieważ problem leży po stronie mechaniki.
Idea skonstruowania zautomatyzowanej skrzyni biegów, która pozwalałaby pozbyć się przerw w przeniesieniu napędu podczas zmiany biegów, sięga lat czterdziestych ubiegłego wieku.
Dokładne sterowanie zespołem sprzęgła podwójnego preselekcyjnej skrzyni biegów jest niezbędnym czynnikiem warunkującym właściwą pracę przekładni. Regulacja ta pozwala na szybką i płynną zmianę przełożenia oraz chroni zarówno sprzęgła, jak i samą skrzynię biegów przed nadmiernym przeciążeniem.
Elektroniczny sterownik J743 skrzyni preselekcyjnej 02E stanowi wspólną część modułu mechatronicznego. Jego głównym zadaniem jest właściwa regulacja pracy modułu mechatronicznego przekładni dzięki analizie i wymianie danych z sensorów i komponentów skrzyni. Ponadto sterownik odpowiada za generowanie przebiegu sygnałów regulujących poszczególne podzespoły wykonawcze skrzyni preselekcyjnej oraz dokładny przesył danych.
Dźwignia wyboru trybu jazdy w skrzyniach S-Tronic/DSG posiada zintegrowany elektroniczny sterownik (oznaczenie E313 dla przekładni S-Tronic oraz J587 dla przekładni DSG), który wysyła informacje o jej położeniu oraz wybranym trybie jazdy.
Moduł mechatroniczny skrzyni preselekcyjnej 02E realizuje funkcje sterujące pracą dwusprzęgłowej przekładni. Kompaktowa budowa modułu pozwala na połączenie jego czterech głównych segmentów w jednolity element zawierający: sterownik elektroniczny, elektrohydrauliczny zespół sterujący, płytę dystrybucji oleju z kanałami oraz płytkę drukowaną.
Funkcje sterujące zespołem sprzęgła podwójnego preselekcyjnej skrzyni biegów obejmują swoim zakresem dwa niezależne tryby awaryjne. Tryb pierwszy zapobiega nadmiernemu przeciążeniu sprzęgła, natomiast drugi inicjuje rozłączanie awaryjne danego sprzęgła oraz odgałęzienia skrzyni biegów, z którym jest ono połączone.
Stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na poprawne działanie sprzęgła i żywotność dwumasowego koła zamachowego. Diagnozę problemów ze sprzęgłem przedstawimy na przykładzie Škody Octavii I 1.9TDI 130 KM (ASZ) wyposażonej w 6-biegową przekładnię.
Paski G-Force RedLine CVT firmy Gates zostały zaprojektowane do wydajnej i długiej pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na poprawne działanie sprzęgła i żywotność dwumasowgo koła zamachowego. Kondycję przekładni można zweryfikować, co opiszemy na przykładzie samochodu Škoda Octavia I 1.9 TDI 130 KM (ASZ) z 6-biegową skrzynią biegów.
Nawet najlepszy olej przekładniowy w pewnym momencie nie nadaje się już do dalszej pracy. A następstwem niewymieniania oleju jest zwiększone zużywanie się współpracujących elementów wewnątrz skrzyni biegów.
Sterowanie pracą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni DQ200 odbywa się za pośrednictwem zespołu mechatronicznego – jednostki zawierającej sterowniki: elektroniczny i hydrauliczny. Sterownik hydrauliczny generuje ciśnienie oleju niezbędne do regulacji sprzęgieł oraz obsługi procesu włączania poszczególnych biegów. Sterownik elektroniczny realizuje program analizy danych z czujników, na podstawie której wysterowuje elementy wykonawcze i przeprowadza procedury adaptacyjne przekładni.
Sterowanie pracą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni DQ200 odbywa się za pośrednictwem zespołu mechatronicznego – jednostki zawierającej sterowniki: elektroniczny i hydrauliczny. W części 2. artykułu opisana została praca sterownika mechatronicznego. W tej części skupimy się na sterowniku hydraulicznym oraz module mechatronicznym.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu