Układ stabilizacji toru jazdy (ESP) jest dziś standardem we wszystkich pojazdach. Na podstawie informacji o kącie obrotu kierownicy, użyciu pedału hamulca bądź przyspieszenia, prędkości obrotowej każdego z kół oraz informacji z czujnika przyspieszenia i obrotu układ ten może korygować tor jazdy. Odbywa się to przez ograniczenie mocy silnika lub przyhamowanie jednego albo kilku kół pojazdu. Skuteczność tego układu zależy więc w dużej mierze od przyczepności kół do jezdni.
Układy bezpieczeństwa czynnego, takie jak ESP/ABS/ASR lub pochodne, są systemami pozwalającymi na ustabilizowanie i monitoring toru jazdy samochodu w sytuacjach krytycznych (chwilowej utraty kontroli) dzięki bezpośredniemu wpływowi układu hamulcowego lub napędowego. Poszukiwanie i usuwanie usterek w tych obszarach jest więc niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdu.
Poruszając się samochodami po drogach w ciągu całego roku, możemy napotkać różne, dynamicznie zmieniające się warunki pogodowe. Poprawiająca się sieć dróg pozwala na szybkie podróżowanie z wysokimi prędkościami. Pojazdy są wyposażane w coraz to nowsze systemy, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnego komfortu podróży oraz bezpieczeństwa podróżujących.
Działanie ESP nie ogranicza się tylko do hamowania, ale też odgrywa istotną rolę podczas przyspieszania i jazdy po łuku.
Elementy układu hamulcowego ze względu na stałą pracę zużywają się. Klocki i tarcze się wymienia. Czasem zdarzy się, że pompa hamulcowa zacznie przeciekać – wtedy wystarczy wymienić uszczelniacze albo całą pompę. W układzie hamulcowym mamy jeszcze jeden element, który pracuje i może ulec zużyciu, a jego wymiana sprawia znacznie więcej kłopotów – pompę układu ABS/ESP.
Nowoczesne układy ABS i ESP wymagają stosowania płynów DOT 4. Producenci samochodów rozbudowują te układy, powodując zapotrzebowanie na skrócenie czasu reakcji. Do tego konieczny jest płyn hamulcowy, który charakteryzuje się niską lepkością także w bardzo niskich temperaturach.
25 lat temu zadebiutowało nowe rosłe coupé Mercedes-Benz CL z serii C 215 – i bez trudu zdobyło powszechne uznanie. Publiczność zareagowała entuzjastycznie już podczas premiery modelu na salonie samochodowym w Genewie w marcu 1999 r.
Za skuteczne zatrzymanie samochodu w równym stopniu odpowiadają klocki, tarcze, szczęki i przewody hamulcowe. Producenci tych elementów muszą zapewnić więc jak najwyższą ich jakość.
W tym roku Bosch rozpoczął produkcję nowej wersji systemu bezpieczeństwa ESP, w której czujniki pomiaru prędkości obrotowej kół oraz przyspieszenia poprzecznego zostały po raz pierwszy zintegrowane w sterowniku urządzenia.
Nowe oleje silnikowe Mobil 1 ESP 5W30. Jakie posiadają aprobaty i jakie wymagania spełniają?
Ponad 40 lat od premiery pierwszego dostępnego na całym świecie oleju syntetycznego, ExxonMobil wprowadza do sprzedaży Mobil 1 ESP x2 0W-20. Tym samym producent kolejny raz podnosi standardy na rynku środków smarnych.
Firma Millers Oils wprowadza na rynek nowy płyn hamulcowy – ESP Brake Fluid DOT 4 LV.
System SBC spełnia funkcje układu ABS, dlatego też korzysta z tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Urządzenie sterujące systemem SBC jest zainstalowane bezpośrednio na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym. Sensotronic Brake System (SBC) to system elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Po raz pierwszy zastosowano go w Mercedesie SLR 230 w 2001 r.
Według danych Global NCAP, każdego dnia ponad 3000 osób na całym świecie traci życie w wypadkach drogowych. Te zdarzenia są często wynikiem niedostatecznego wyposażenia pojazdów, zwłaszcza na rynkach wschodzących, które zapewniają słabą ochronę pasażerów i pieszych.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu